Her må det graves ...eller kuttes i antall fly

Gift-kjemikaliene som er påvist i grunnvannet under Gardermoen, sørger trolig for at østre rullebane må stenges hver gang værforholdene krever avising. Ventetida vil dermed øke for allerede illsinte flypassasjerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens Forurensningstilsyn antyder nå at Gardermoen må redusere trafikken - eller stenge en og en rullebane for å grave ned drensrør.

- Gardermoen gaper for høyt. Jeg tror at denne dramatiske lekkasjen vil medføre ett av to:

  • Enten må antall flyavganger reduseres permanent.
  • Eller så må hele jordrenseanlegget oppgraderes - og dimensjoneres i forhold til det virkelige liv. Den jobben kan blir både dyr og tidkrevende - både for lufthavnen og passasjerene.

Det sier direktør Håvard Holm i Statens Forurensningstilsyn (SFT). Han utdyper første alternativ:

- Personlig mener jeg det går for mange fly fra Gardermoen. Flere av dem går halvtomme eller bortimot tomme. Det virker meningsløst å sende opp fly uten passasjerer når vi sliter med giftige kjemikalier og andre problemer på lufthavnen.

Krisemøte

I dag skal det avholdes krisemøte mellom SFT og ledelsen ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL).

Det er forventet at SFT vil innta en nådeløs holdning overfor OSL: Kjemikaliestoffer skal ikke forekomme i grunnvannet. Men nå er skaden skjedd: Det er lekket acetat og glykol fra østre rullebane ned i det enorme grunnvannsbassenget som ligger dels under, og dels nordøst for, østre rullebane.

Gift

Acetat er giftstoffet som sprutes på taxeveier og rullebaner for å fjerne is. Dette arbeidet står OSL selv ansvarlig for. Det er funnet 440 milligram acetat pr liter grunnvann. Glykol er giftstoffet som sprutes på flykroppene for å fjerne is. Dette arbeidet er det SAS og Braathens som samarbeider om. Det er funnet 290 milligram glykol pr liter grunnvann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er brukt langt mer av disse giftstoffene enn hva som ble tillatt da Nye Gardermoen åpnet i fjor høst.

Ledelsen i OSL skylder på en ekstrem vinter. Men trolig har vi bare opplevd en vanlig vinter. Den neste kan bli verre - og hva da?
Acetat sprøytes altså rett på rullebanen, og har derfra rent ned i grunnvannet. Glykol kan ikke ha rent ned i grunnvannet fra selve avisingsplattformene. De er nemlig belagt med duker og tankanlegg. Den mest trolige teorien er at glykolen renner ned på rullebanen under takeoff. Væsken er nemlig laget slik at den slipper tak når flykroppen oppnår ca 130 km i timen.

I sin tid planla man å legge duk under hele Gardermoen. I stedet ble det en mellomløsning:

Duk under avisingsplattformene, duk under taxeveiene ut fra disse plattformene - og duk under hver ende av de to rullebanene.

Men ikke duk under størsteparten av de to rullebanene.
Nå kan det hende at ledelsen i Oslo Lufthavn (OSL) ikke ser annen utvei enn å grave ned drensrør langs begge rullebaner. I så fall må rullebanene stenges mens arbeidet pågår.

Skrekkscenario

Ikke før lettet tirsdagens tåke, før ledelsen ved OSL fikk den nye knyttneven i fleisen. Under og nordøst for Gardermoen ligger Norges største grunnvannsbasseng. Vann som i framtida skal brukes som drikkevannskilde for Østlandet.

- Dette er en alvorlig sak, jeg kan ikke unnslå det, sier direktør Espen Ettre i Miljøetaten ved OSL til Dagbladet seint i går kveld.

Gravearbeid

- Kan dette bety at dere må grave ned drensrør langs rullebanene for å fange opp kjemikalieutslipp?
- Det kan godt hende, sier direktør Ettre. Forslaget om å grave opp langs rullebanene har vært lansert mange ganger. Kilder hevder at flyplassen nærmest må hermetiseres for å unngå at kjemikalier siver ned i drikkevannsbassenget.

Fortsetter lekkasjene, kan altså mye tyde på at det igjen graves på Gardermoen til sommeren. Og med det kan det hende at et nytt klengenavn utpeker seg: Gravemoen.