NOE MANGLER: Nestkommanderende på KNM «Roald Amundsen», Arild Skoge, på det som skulle vært en aktiv del av fregatten. På dette helikopterdekket skal etterhvert NH-90 lande i all slags vær. Foto: Håkon Eikesdal
NOE MANGLER: Nestkommanderende på KNM «Roald Amundsen», Arild Skoge, på det som skulle vært en aktiv del av fregatten. På dette helikopterdekket skal etterhvert NH-90 lande i all slags vær. Foto: Håkon EikesdalVis mer

Her mangler noe vesentlig

I vår drar de norske fregattene på sitt hittil viktigste oppdrag. Men enda har de ikke fått sitt beste våpen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det stålgrå skroget er nesten usynlig mot morgentåka utenfor Os i Hordaland. KNM «Roald Amundsen» er en fregatt i Fritjof Nansen-klassen, Norges største krigsskip, og ser mektig ut når man border fra en liten lettbåt.

Bare én kanon er synlig. I dag er det langtrekkende, «smarte» missiler som gir vonde makter en grunn til å tenke seg om. Den høye strukturen med alle antennene flates i akterenden av mot et helikopterdekk. Her mangler noe vesentlig.

Ventet for lenge

Norges mest avanserte krigsskip skal bestykkes med det som kalles «verdens mest avanserte helikopter», NH-90. I alt 14 helikoptre ble i 2001 bestilt, med levering planlagt til 2006. Første ble levert desember 2011.

- Vi har ventet veldig lenge på dette helikopteret. Vi vet at Luftforsvaret gjør det de kan, men det har tatt for lang tid. Det gjør noe med oss når vi til stadighet får høre at det blir ytterlige forsinkelser. Vi trenger disse helikoptrene for å få utnyttet plattformen vår på en ordentlig måte, sier skipssjef på «Roald Amundsen», Torfinn Sørensen.
To helikoptre har kommet til Norge, og et tredje er på vei. Men de blir ikke klare for fregattene til vårens piratoppdrag i Adenbukta.

- Det har vært vurdert å ta med NH-90 til Adenbukta, men på grunn av forsinkelsene blir ikke det mulig, sier Brynjar Stordal, presse- og informasjonsoffiser i Luftforsvaret.

- Viktigste oppdrag til nå
Når Dagbladet er om bord er 5500 tonn med stål og avansert elektronikk kun ute på  teknisk innseiling. Rutinemessig arbeide for å holde skipet i god stand. Men i mai reiser for andre gang en norsk fregatt til det indiske hav og Adenbukta utenfor Somalia. Oppdraget er å beskytte internasjonal skipsfart mot pirater. 

- Vi skal være en del av operation Ocean shield og fungere som kommandofartøy. Vi skal beskytte sivil skipsfart i det indiske hav og eskortere skip med nødhjelp inn til kysten på Afrikas horn, sier sjef for fregattvåpenet, Svein Erik Kvalvaag.

Denne gangen skal KNM «Fritjof Nansen» fungere som kommandofartøy, og ha om bord flaggkommandøren som leder Nato-operasjonen.

- Fregattvåpenet har gjort mange viktige oppgaver, men dette oppdraget er det viktigste for Nansen-klassens historie så langt, sier våpensjef Kvalvaag.
En tragedie
- Norges kjøp av nye NH 90 har utviklet seg til å bli noe som ligner på en tragedie, skrev stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen (Frp) i et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren i fjor. Siden det har Forsvaret mottatt to helikoptre, men de er begge fremdeles i testfasen.

HIGH TECH: Fregattene i «Fritjof Nansen»-klassen er full av avansert teknologi, blant annet det amerikanske kontroll- og kommandosystemet Aegis. Men uten helikopter er både rekkevidde og slagkraft kraftig redusert. Foto: Håkon Eikesdal
HIGH TECH: Fregattene i «Fritjof Nansen»-klassen er full av avansert teknologi, blant annet det amerikanske kontroll- og kommandosystemet Aegis. Men uten helikopter er både rekkevidde og slagkraft kraftig redusert. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer