TRANGT: Det er ikke alltid like lett å komme seg fram i bussen. Dette bildet er ikke fra den aktuelle situasjonen, men en tilsvarende situasjon, sier Stian. Foto: Stian Grady
TRANGT: Det er ikke alltid like lett å komme seg fram i bussen. Dette bildet er ikke fra den aktuelle situasjonen, men en tilsvarende situasjon, sier Stian. Foto: Stian GradyVis mer

Her mener Ruter det er fullt mulig å komme seg frem i bussen

Stian fikk bot fordi han ikke kom seg foran i bussen og stemplet billetten sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forrige uke skrev Dagbladet om Marianne Sæterdal som fikk bot på t-banen etter feil i Ruters systemer.

Reaksjonene fra leserne lot ikke vente på seg, og mange fortalte om lignende episoder med selskapet som står for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Stian Grady er en av dem.

- Jeg skulle ta bussen fra jobb, men det var helt fullt foran på bussen hvor den eneste stemplingsmaskinen var. Jeg hadde billett, men fikk ikke stemplet den, sier Grady til Dagbladet.

Lite valg Han forsøkte å forklare kontrollørene at han ikke hadde mulighet til å stemple billetten, men det var til liten nytte. Han fikk valget mellom å betale 750 kroner på stedet eller få en regning på 900 kroner i posten.

- De hadde ingen forståelse for situasjonen. Dermed hadde jeg ikke noe annet valg enn å betale, sier Grady.

Han har i etterkant forsøkt å klage på vedtaket, men har ikke fått medhold.

- Det er jo helt håpløst at jeg får bot for noe sånt. Jeg vet at jeg er nødt til å stemple billetten, men som bildet tilsier, var det ikke mulig, sier han.

- Kundens ansvar Ruter vil ikke kommentere denne enkeltsaken, men mener at de har gjort alt etter boka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi kan ikke drive ankebehandling i pressen av hensyn til kundens personvern. På generelt grunnlag kan jeg si at det er kundens ansvar å reise med gyldig billett. På Ruters leddbusser er det kortlesere ved alle dører, med mulighet til å få lest av reisekortet. Hvis man skal kjøpe billett eller stemple billetten, så må man gå på foran hos fører, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Feldberg Janborg, til Dagbladet.

Likevel har Ruter innsett at dette kan være et problem, og vil nå jobbe med å fikse dette.

- For å gjøre det lettere for kundene å lese av kortet sitt om bord på fulle busser, så har Ruter besluttet at det også skal monteres kortlesere bak i bussene, ved dør to, i tillegg til foran i bussen. Det vil gjøre tilgjengeligheten bedre, sier Janborg.

Utenfor rimelighetens grenser
Forbrukerrådet mottar hver uke flere klager på Ruter. I dette tilfellet mener de Ruter burde utøvd skjønn.

- Det er klart at denne saken er utfordrende for Ruter. De har rett i at det er kundens ansvar å ha gyldig billett, men det skal være innenfor rimelighetens grenser. I dette tilfellet burde kontrollørene utøvd skjønn da det var veldig fullt på bussen, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Rygg, til Dagbladet.

- Et annet eksempel kan være hvis stemplingsmaskinen ikke fungerer på t-banestasjonen du står på. Da er det ikke rimelig at du må løpe over på den andre siden for å få stemplet billetten din, og muligens miste t-banen, sier Rygg.

Hun anbefaler alle som føler seg urettferdig behandlet til å klage.

- Hvis du klager til Ruter og får avslag, kan du i noen tilfeller klage til transportklagenemda. Dette gjelder for fly, jernbane og båt, men ikke buss. Dette håper vi selvfølgelig at samferdselsdepartementet vil gjøre noe med, sier hun.

MISFORNØYD: Stian Grady føler seg urettferdig behandlet av Ruter. Foto: Privat
MISFORNØYD: Stian Grady føler seg urettferdig behandlet av Ruter. Foto: Privat Vis mer