Her planlegges matkrigen

I skinnende mørke Audier rullet Lidls norske sjefer fram til den nye butikken nord for Sarpsborg i går. Så gikk de inn til et hemmelig toppmøte. På dagsordenen: datoen 23. september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Tips oss om Lidl!

    SARPSBORG/OSLO/ TRONDHEIM (Dagbladet): Da åpner de ti første Lidl-butikkene i Norge.

    Deretter vil billigkjeden trolig åpne én til to butikker i uka - til norgeskartet er dekket med rundt 100 solgule Lidl-logoer.

    Menn i mørke biler


    Gårsdagens møte i Sarpsborg dreide seg trolig om å utmeisle strategien før og etter 23. september.

    Ingen av de 17 Lidl-representantene ville snakke med pressen i går. «Ingen kommentar,» lød mantraet fra de fem dresskledde mennene Dagbladet forsøkte å få kontakt med.

    Alle Lidls distriktssjefer blir utstyrt med en Audi A4 eller S4. Dokumenter fra motorvognregisteret viser at Lidl har kjøpt et titall nye Audier av merkene A4 eller S4. A4-bilene koster mellom 300 000 og 650 000 kroner. En Audi S4 koster rundt én million kroner.

    Bilene må, etter instruks fra toppledelsen, være enten svarte eller mørke.

    Kjølig mottakelse


    Dagligvareeksperter advarer mot panikk i bransjen, men store og små norske kjøpmenn sliter med nattesøvnen i frykt for Lidl-raidet.

    Forbrukerne vinner, mener forskere, som tror på lavere priser og større mangfold.

    Slavekontrakter og påstått mobbing av fagorganiserte har gjort Lidl beryktet. Kulturkrasj i forbindelse med åpningen i Sverige i fjor ga trolig tyskerne en lærepenge.

    Her i landet har billigkjeden kommet i konflikt med flere lokalsamfunn og ofte fått en svært kjølig mottakelse.

    Men det skal mer til for å stoppe Lidl. For første gang har den norske ledelsen så vidt lettet på lokket for å markedsføre åpningen. Men de sier ikke mer enn de må.

    Med en slik informasjonsstrategi har matkjempen i land etter land lyktes i å spare millioner av reklamepenger.

    Norske Lidl's sjef Jesper Innes surfer på bølgen av gratisreklame.

    -  I løpet av første halvdel av september kommer Lidl til å offentliggjøre hvilke byer og tettsteder som vil få sin første Lidl-forretning åpnet torsdag 23. september, er Lidls vennlige hilsen til det norske folk.

    Innes lover mer enn 1200 ulike næringsmiddelprodukter og merkevarer til lav pris - stablet på 1250- 1400 kvadratmeter salgsflate.

    Lidl lover et stort utvalg av varer fra norske leverandører.

    Norsk kjøtt i disken


    Tidligere i sommer ble det kjent at billigkjeden har inngått avtaler med fem kjøttleverandører. Leverandørene fikk beskjed om at det i første omgang blir åpnet 25 butikker, og deretter én til to nye i uka.

    Norske tollmurer gjør at Lidl må kjøpe kjøtt og andre produkter lokalt, i stedet for å rulle varene over grensa i vogntog.

    Dagligvareeksperter mener et fellestrekk ved leverandørene er at ingen har sterke egne merkevarer.

«INGEN KOMMENTAR»: Lidls norske sjefer kom i går kjørende i sine firmabiler, spaserte over gata for å kjøpe kaffe, før de sa «ingen kommentar» til alle spørsmål og forsvant inn til møte.
LIDL-MØNSTRING: Hele 17 skinnende Audier parkerte utenfor matvare- gigantens butikk i Sarpsborg - den første av butikkene i Norge. På toppledelsens befaling er alle bilene er svarte.
GJØR ALT KLART: Lidls butikk i Sarpsborg åpner 23.september.