Her seiler Hagen sin egen sjø

Over ni sider presenterer det tyske fasjonable båtmagasinet «Meer & Yachten» superseileren Canica. Båten er skreddersydd for havet og matmilliardær Stein Erik Hagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO/BERLIN (Dagbladet): Prislappen på den 141 fots store seilbåten er rundt 100 millioner kroner. Stein Erik Hagens superbåt i verdensklasse får mye oppmerksomhet i to av Tysklands store båtmagasiner denne måneden. Hagen ga nylig tillatelse til at båten ble gjennomfotografert. «Boat International»\'s tyske søsterblad «Meer & Yachten» bringer detaljerte beskrivelser og bilder fra båtens luksuriøse interiør.

-  Disse bildene har vi nå frigitt til bruk i to tyske, et irsk, et britisk og et amerikansk båtmagasin, forteller Elisabeth Holm ved det finske verftet Baltic Yachts.

Hun vil ikke avsløre hvor mye den norske kjøperen betalte for yachten sin.

Høy prestasjon

Knapt 43 meter lange Canica er etter det Dagbladet erfarer verdt rundt 100 millioner kroner. Drømmeseileren er en av de få såkalt ekte «performance cruisere» av en slik størrelse. Det dreier seg om en seilyacht med stor prestasjonskraft.

Her kan Stein Erik Hagen og hans gjester svette i badstua eller slappe av etter en god middag i dype innbydende skinnstoler i salongen. Båten var ferdigbygd ved det finske verftet Baltic Yachts i 2003, og er verftets andre cruiser over 40 meter. Båtbyggerne i Bosund har rykte på seg for å levere klassiske, høyteknologiske, store og megastore seilbåter.

Gamle bekjente

Seilglade Hagen og de arbeidsomme finnene er gamle bekjente. I 1999 fikk han levert en annen Canica - nå Canica II - fra Baltic Yachts. Den båten er «bare» 22,4 meter på det lengste, viser opplysningene fra NOR skipsregister. Ifølge skjøtet er verdien på Canica II 29 millioner kroner. Det er denne båten Hagen har brukt i norske farvann, mens den smekre navnesøsteren trives i fjernere strøk.

 IKKE RIMI-LIG:  Rimi-Hagen har utvidet flåten med Canica II som måler nær 43 meter i lengde. Hagens nye maritime leketøy koster rundt 100 millioner. Her presentert i de tyske båtmagasinet «Meer & Yachten».
IKKE RIMI-LIG: Rimi-Hagen har utvidet flåten med Canica II som måler nær 43 meter i lengde. Hagens nye maritime leketøy koster rundt 100 millioner. Her presentert i de tyske båtmagasinet «Meer & Yachten». Vis mer

Skinn og mahogni

For å kunne imøtekomme eierens ønsker til rom, innredning og teknisk utrustning, ble Canica utvidet fra 39,65 til 42,93 meters lengde i forhold til den originale modellen, forteller magasinet «Meer & Yachten».Felles mål for Hagen, designerne og verftet var fremragende seilegenskaper, kombinert med styling og teknisk utrustning. Det klassiske tidløse interiøret har designer John Munford stått for i samarbeid med stylister fra Baltic Yachts. Innredningen ble utført av Baltics egne finsnekkere og gjort i mahogni i en klassisk stil. Også her ble det tatt hensyn til vekta. Massivt treverk ble bare bygd inn i unntakstilfeller.

Mannskap og sauna

Mannskapet på fem består av nordmenn og svensker. Siden høsten 2003 har Canica tilbakelagt mer enn 15 000 sjømil.

Sju knop gjør den lett med bare få vindkast - der andre yatcher blir liggende stille med slappe seil.

I akterskipet i eierens bokvarter er det bygd inn sauna. Akterut ligger også en gjestekabin og kapteinens lugar. Dekksalongen byr på ytterligere en styreplass med kommunikasjon og forskjellige bildeskjermer. Fra et lite sofahjørne har man fri utsikt til hele skuta.

Den egentlige salongen med et spisebord for åtte personer, ligger et par par trinn lavere, men fremdeles slik at lyset flyter gjennom dekkhuset og over maskinrommet. Foran på skipet ligger en stor og moderne utstyrt bysse, ytterligere to gjestekabiner, mannskapsmesse og mannskapslugarer.

KLASSISK: Det klassiske tidløse interiøret er designet av John Munford.
REDERLUGAREN : Innredningen ble utført av finsnekkere og gjort i mahogni.