Her skal politikerne grilles hver eneste dag

Bli med Dagbladet foran Stortinget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Fra neste uke blir det daglige livesendinger på dbtv fra vår egen valgbod, for anledningen satt opp  på Eidsvoll plass rett foran Stortinget.

Her skal alle partilederne «grilles» foran kamera, det blir debatter med både politikere og eksperter hver eneste dag.

- Vi skal også ha en fast post hver morgen klokka 10 - «Valgmorgen» - der vi går gjennom nyhetsbildet, sjekker de siste meningsmålingene og diskuterer de heteste politiske sakene den morgenen, sier Peder Ottosen, redaksjonssjef i dbtv og programleder i Dagbladets valgsendinger.

Livesendingene starter mandag morgen klokka 10 og varer fram til valgnatta 9. september.

Nærhet til valgkampen
- Det viktigste av alt er å involvere seerne og velgerne. Vi vil gjerne skape en umiddelbar nærhet til våre sendinger, derfor har vi valgt nettopp Eidsvoll plass, der partiene selv har sine valgboder. Skape en nærhet til valgkampen og politikerne og gi dem en mulighet til selv å ta del i valgkampen, sier Ottosen.

EGEN VALGBOD: Dagbladet har satt opp egen valgbod på Eidsvoll plass, rett foran Stortinget. Her blir det daglige livesendinger fra mandag og fram til valget 9.september.

Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
EGEN VALGBOD: Dagbladet har satt opp egen valgbod på Eidsvoll plass, rett foran Stortinget. Her blir det daglige livesendinger fra mandag og fram til valget 9.september. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Men det er ikke bare politiske debatter som står på programmet i Dagbladets valgbod de neste ukene. Lobbyister og musikere kommer også på besøk.

I tillegg til selve TV-sendingene vil det være en DJ som spiller musikk, og det blir delt ut aviser og partiprogrammer.

Utenfor valgboden vil det bli satt opp sittegrupper med bord og stoler, der publikum får servert kaffe og sjokolade. Det blir også anledning til å snakke med Dagbladets journalister og kommentatorer.

- Vi ønsker å skape en nærhet mellom velgerne og valgkampen gjennom TV-sendingene våre. Vi vil gi folk et sted å være som engasjerer, et sted de får lyst til å komme tilbake til, sier Ottosen og understreker at dette er den største satsningen for dbtv noensinne.

- For oss er det svært viktig å gi våre seere god og grundig valgdekning, samtidig som vi tilbyr dem litt annet enn det de pleier å få på NRK og TV2, sier han.

NÆRHET: — Vi ønsker å skape en nærhet mellom velgerne og valgkampen gjennom TV-sendingene våre, sier Peder Ottosen, redaksjonssjef i dbtv. Til høyre står leder i samfunnsavdelingen Martine Aurdal og politisk redaktør Marie Simonsen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NÆRHET: — Vi ønsker å skape en nærhet mellom velgerne og valgkampen gjennom TV-sendingene våre, sier Peder Ottosen, redaksjonssjef i dbtv. Til høyre står leder i samfunnsavdelingen Martine Aurdal og politisk redaktør Marie Simonsen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Griller politikerne
- Vi har vært heldige og fått partiledere til å stille hver eneste dag den første uka, sier Martine Aurdal, leder for valgdekningen i Dagbladet.

Hun er den som, sammen med politisk redaktør Marie Simonsen, skal grille partipolitikerne i dueller og debatter.

- Vi syntes det var naturlig å starte med statsminister Jens Stoltenberg og avslutte første uka med hovedutfordreren hans - Erna Solberg (H), sier Aurdal.

- Alle partilederne får muligheten til å holde en appell til publikum. Deretter skal vi spørre dem ut, sier Aurdal.

Hun oppfordrer leserne til å komme med spørsmål via sosiale medier.

SATSER STORT: Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet er svært fornøyd med storsatsningen på valgdekningen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SATSER STORT: Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet er svært fornøyd med storsatsningen på valgdekningen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- I tillegg blir det mulig for publikum å stille politikerne direkte spørsmål. Har du noe du virkelig ønsker at Jens Stoltenberg skal svare på, bør du sørge for å møte opp i Dagbladets valgbod mandag klokka 12, sier Aurdal.

Vil synes der ute
Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet er svært fornøyd med storsatsningen på valgdekningen.

- Vi har en tradisjon for å være innovative i Dagbladet - og for å være et aktivistisk mediehus. Vi vil gjerne både synes, høres og være på plass for og blant leserne våre. Hva er da mer naturlig enn at vi slår leir foran landets nasjonalforsamling og lager en fellesskapsarena for politikere og velgerne?

I en tid hvor mange kanskje synes journalister og kommentatorer er litt lite ute blant vanlige folk, er dette er en fin måte å legge til rette for samfunnsdebatt, mener han.

- Vi er i kjernen av det som er vårt samfunnsoppdrag, og det er jo å ivareta den offentlige debatten. Her har vi en unik mulighet til å lage en møteplass, hvor vi skal ha partilederutspørringer, dueller og debatter. Vi skal møte andre politikere og eksperter, og de sentrale temaene i valgkampen vil stå på agendaen, sier Markussen.

Politisk interessert
I et moderne mediehus er nett-TV blitt en viktig del av virksomheten, påpeker sjefredaktøren.

- Derfor vil vi sende på et tid på døgnet når mange sitter foran PC-en, slik at flest mulig kan få med seg sendingene våre, sier han. Dagbladets sjefredaktør tror interessen for politikk er større i Norge enn på lenge.

- Denne valgkampen er blitt mer spennende enn vi kanskje hadde trodd på forhånd, og vi merker et betydelig engasjement blant leserne våre både på papir og digitalt. Dagbladet har heller aldri hatt en større satsning på valget tidligere. Det har sammenheng med at det digitale er blitt så viktig for oss, sier han.

Dagbladets valgbod gir leserne en reell mulighet til å møte politikere ansikt til ansikt og stille dem spørsmål, understreker Markussen.

- Det blir mange valgboder langs Karl Johan, men vi tror dette blir det mest interessante stedet å være, nettopp fordi det i langt større grad enn partienes egne valgboder vil være en møteplass for vanlige folk og politikere fra alle partier, sier han.