Her skjeller folkehelten ut «Kaptein feiging»

Hør ordene som gjorde kystvaktkapteinen Gregorio De Falco til italiensk folkehelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kystvaktkaptein Gregorio De Falco gikk fra en anonym tilværelse, til å bli hele Italias store helt.

Han sa hva hele nasjonen følte og tenkte da kaptein Francesco Schettino reddet seg selv fra cruiseskipet «Costa Concordia» - og etterlot 400 passasjerer i nød:

- Kom deg tilbake på skipet, for helvete!

Tabbe på tabbe I dag er det nøyaktig ett år siden skipet gikk på et skjær og kantret ved øya Giglio. 32 personer mistet livet. I den anledning viser National Geographic Channel i kveld en dokumentar om «Costa Concordia» og tabbene som førte til forliset utviklet seg til en katastrofe.

I programmet spilles det blant annet et lydopptak med kystvaktkapteinen Gregorio De Falco som kommanderer kapteinen tilbake til skipet. Klokka var 00.30, 14. januar 2012.

Uønsket heltestaus I Italia finner du t-skjorter og kaffekrus med hans sitater. Det er opprettet egne fan-sider på Facebook. Men for helten selv, er all oppmerksomheten uønsket.

- Han sier han bare gjorde hva en hver i kystvakt ville gjort, sier havnemyndighetenes talsperson Andrea Gori.

Også De Falcos kone reagerer på heltestatusen.

UØNSKET HELTESTATUS: Kystvaktkaptein Gregorio De Falco ble over natta en folkehelt, noe han selv ikke ønsker å være. Han mener han bare gjorde det en hver burde gjøre. Foto: NTB Scanpix / AP Photo / Giacomo Aprili
UØNSKET HELTESTATUS: Kystvaktkaptein Gregorio De Falco ble over natta en folkehelt, noe han selv ikke ønsker å være. Han mener han bare gjorde det en hver burde gjøre. Foto: NTB Scanpix / AP Photo / Giacomo Aprili Vis mer

- Det som uroer meg er at personer som min ektemann, som gjør sin plikt hver eneste dag, umiddelbart blir idoler, personligheter, helter i  dette landet. Det er ikke normalt, har hun uttalt til italienske medier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helten som gråt De Falco vokste opp i samme område hvor kaptein Schettino ble født, nær Napoli. Etter jusstudier, gikk han til kystvakttjeneste. De Falco bor sammen med kone og to døtre ved arbeidsgiverens base i Livorno.

- Han er besluttsom og tror 100 prosent på det han driver med. Da jeg hørte lydopptaket av ham i samtale med Schettino, var det typisk ham, sier Gori.

Til den italienske avisa La Repubblica har De Falco fortalt at han gråt da han forsto at det var passasjerer som hadde druknet da de forsøkte å svømme i land fra havarerte «Costa Concordia».

- Jeg gråter noen ganger, og jeg synes ikke det er en svakhet. Menneskelighet er ingen svakhet, sier han.

Et år i husarrest For kapteinen på cruiseskipet er verden snudd helt opp ned. Fra høy status som kaptein på et av Europas største cruiseskip, kalles han i dag bare «kaptein feiging» i Italia. Påtalemyndighetene hevder Francesco Schettino styrte luksusskipet «som om det var en kano». I stedet for å lede evakueringen, forlot Schettino skipet med 400 passasjerer ombord.

Han risikerer en dom på 2500 år i fengsel, åtte år for hver av de 400 han skal ha forlatt, 15 år for drap og ti år for å ha forårsaket et forlis. Straffesaken mot ham og flere andre personer er ventet å starte til våren.

Kapteinen ble ble pågrepet og satt i husarrest kort tid etter havariet.

Varslet ikke forliset Her er noen av samtalene som vil bli brukt mot kapteinen i den kommende straffesaken:

Havnemyndighetene i Livorno: - Concordia, vi spør om alt er OK?
Concordia: - Alt er bra.
Havnemyndighetene: - Concordia, vi spør om alt er som det skal?
Concordia: - Alt er bra. Det er kun en teknisk feil.
Havnemyndighetene: - Hvor mange personer er ombord?
Schettino: - To-trehundre.
Havnemyndighetene: - Hva skyldes det at det er så få? Er du ombord?
Schettino: - Nei, jeg er ikke ombord fordi skipet kantrer. Vi forlot det.
Havnemyndighetene i Livorno: - Hva? Du har forlatt skipet?
Schettino: - Nei. Hva forlatt? Jeg er her.

Kaptein mot kaptein Kystvaktkaptein Gregorio De Falco: - Kaptein. Dette er De Falco fra Livorno.
Schettino: Kommandant. Jeg har varslet selskapet... Jeg er blitt fortalt at det fortsatt er passasjerer ombord, visstnok er det rundt hundre, men jeg repeterer.....
De Falco: Kaptein. Du er ikke i stand til å gi meg et eksakt antall? Rundt ett hundre, sier du.
Schettino: Kommandant, jeg er ikke i stand til å gi deg et eksakt antall. La meg forklare. Mens vi evakuerte de siste passasjerene... nå er vi her med alle offiserene.
De Falco: - Hvor er du? I livbåtene? Alle offiserene?
Schettino: - Ja, vi er med nestkommanderende...

De Falco: - Unnskyld meg, men for litt siden var du bare sammen med en sjømann. Om offiserene klarte å komme seg ned, betyr det at de fortsatt kunne flytte seg rundt.
Schettino: - Ja... faktisk...
De Falco: - Så hvorfor ikke da gå tilbake ombord? For å overvåke operasjonen, slik at de kan informere oss. Takk skal du ha.
Schettino: - Nei det er ikke mulig.

De Falco: - Send dem tiilbake ombord. Send en person ombord til å koordinere.
Schettino: - Men jeg utfører koordineringen.
De Falco: - Jeg gir deg en ordre, kaptein. Du må sende noen ombord.
Schettino: - Vi skal gå ombord for å koordinere
De Falco: - Eksakt. Du må komme deg ombord for å koordinere evakueringen. Er det forstått?
Schettino:  - Men vi kommer ikke ombord...skipet er nå.... (utydelig)
De Falco: - Hvorfor ba du dem gå ned?
Schettino: - Hva mener du med gå ned? Vi forlot skipet...det krenget...

De Falco: - ...og med ett hundre personer fortsatt ombord forlot du skipet?
Schettino: - Jeg forlot ikke noe skip med 100 personer ombord.. skipet (utydelig) ...Vi ble kastet i vannet.

Etter en stund er De Falco tilbake på telefonen, nå med en egen båndopptaker. Opptaket har han gjort med tanke på en senere etterforskning:

De Falco: - Hør her, dette er De Falco fra Livorno. Snakker jeg med kapteinen?
Schettino: - Ja.
De Falco: - Si meg navnet ditt.
Schettino: - Dette er kaptein Schettino, kommandant.
De Falco: - Hør her Schettino, det er folk fanget ombord. Nå, du må ta livbåten og gå under båten, på langsida, det er en stige der. Kom deg ombord på skipet og fortell meg, du forteller meg hvor mange folk det er. Get on board on the ship and tell me, you tell me how many people there are.
Er det klart? Jeg tar opp denne samtalen, kaptein Schettino.
Schettino: - Da så, kommandant, jeg må få fortalt deg noe.

De Falco: - Snakk høyt
Schettino: - skipet nå... Jeg er her foran det...
De Falco: - Kaptein, snakk høyt.
Schettino: - Kommandant, for øyeblikket krenger skipet. 

De Falco: - Jeg forstår. Hør. Det er mennesker som kommer ned stigen. Du må ta deg opp stigen i motsatt retning. Du skal komme deg ombord på skipet og fortelle meg hvor mange som er ombord og hva de har. Er det klart? Du skal fortelle meg om det er kvinner, barn, personer med spesielle behov. Og du skal fortelle meg hvor mange det er av hver av disse kategoriene. Er det klart? Hør Schettino, du har muligens reddet deg selv fra sjøen, men jeg skal sørge for at du får betale for det her. Jeg skal sørge for at du får ei virkelig tøff tid.

De Falco: Kom deg ombord, for helvete!

Se dokumentaren på National Geographic Channel i kveld fra klokka 20.

- SKJELT UT: Kaptein Francesco Schettino reddet seg selv, mens det var 400 mennesker i nød ombord på cruiseskipet. I ettertid sitter han igjen som en mann uten ære. - Bildet som tegnes av meg er verre enn bildet av bin Laden, har han uttalt. Foto: NTB Scanpix / AP Photo / Gregorio Borgia
- SKJELT UT: Kaptein Francesco Schettino reddet seg selv, mens det var 400 mennesker i nød ombord på cruiseskipet. I ettertid sitter han igjen som en mann uten ære. - Bildet som tegnes av meg er verre enn bildet av bin Laden, har han uttalt. Foto: NTB Scanpix / AP Photo / Gregorio Borgia Vis mer