Her skjønner Veronika at hun nettopp overså sin egen «hjemløse» søster på gata

Så får hun en ny sjanse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Organisasjonen New York City Rescue Mission tilbyr mat, klær og husly til hjemløse som må leve på gata i New York.

For å få folk til å åpne øynene og rette mer oppmerksomhet mot uteliggerne, har organisasjonen nå lansert en ny kampanje kalt «Make Them Visible».

Den inneholder også en video, som er ment å gjøre skikkelig inntrykk på folk.

Kortfilmen «Have the Homeless Become Invisible?» ble lagt ut på Youtube tidligere denne uka, og har allerede blitt sett over en halv million ganger, og fått mye omtale i flere medier.

Sosialt eksperiment Organisasjonen inviterte fem mennesker, Veronika, Shaunya, Tom, Evan og Alison, til innspilling av det de tror er en video om hvordan det er å bo i New York.

I all hemmelighet overtalte de samtidig flere av deres kjæreste familiemedlemmer til å kle seg ut som hjemløse, og ta plass på gata.

Veronika, Shaunya, Tom, Evan og Alison aner tilsynelatende ingenting om det sosiale eksperimentet idet de blir filmet mens de passerer sine familiemedlemmer på gata, før de etterpå intervjues.

Da får de nemlig se opptakene av seg selv, og oppdager hvem de akkurat passerte på gata uten å legge videre merke til dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Se de rørende reaksjonene i videoen øverst i saken!

Med videoen ønsket organisasjonen å vise hvordan mange fullstendig overser de hjemløse de passerer på gata hver eneste dag.

- Vi trengte en unnskyldning for å snakke med dem om deres familiemedlemmer, sier regissør Howard Finkelstein til ABC News.

Vil skape nærhet - Vi ønsket å bruke disse menneskene til å illustrere noe som skjer hele tida. Jeg tror alle som ser denne videoen kommer til å identifisere seg med øyeblikkene hvor de selv har gått forbi en hjemløs på gata uten engang å se på dem.

Produsenten bak filmen, Craig Mayes, påpeker at meningen med videoen ikke er å henge ut de fem, men å få folk til å føle en større nærhet til de hjemløse.

- Hver eneste hjemløse du ser på gata er noens mamma, søskenbarn eller datter. Hvis deres slektning var der og så dem på gata ville du gjort alt for å hjelpe dem.

Ifølge amerikanske myndigheter er det så mange som 600 000 hjemløse mennesker i USA, av dem bor rundt 100 000 på gata døgnet rundt.

Sterke virkemidler Det er ikke første gang at en organisasjon tyr til sosiale eksperiment for å vekke oppmerksomhet mot viktige temaer.

I midten av april lanserte trafikkorganisasjonen Go For Zero kampanjevideoen «What if you were invited to your own funeral», som raskt ble en netthit.

Hensikten med videoen, som viser fem personer bli invitert til sin egen begravelse, for så å bli tryglet av familiemedlemmer om å kjøre saktere, er å få fartssyndere til å holde fartsgrensa.