Her skryter Siv av bompenge-gjennomslaget til Frp

Gardermoen 17. januar: Partileder Siv Jensen skryter av Frps gjennomslag om bompenger i regjering. Nå har hun kalt inn til krisemøte om den samme politikken.

BOMPENGER: 17. januar i år ble den nye regjeringsplattformen presentert på Granavollen på Hadeland. Dette sa Frp-leder Siv Jensen om bompengegjennomslagene som partiet fikk i den nye plattformen. Video: Høyre. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Klokken 16 samles Fremskrittspartiets landsstyre til et møte som i ytterste konsekvens kan føre til regjeringskrise. Bompengeopprøret og kravene om at regjeringen skal føre en annen bompengepolitikk er eneste punkt på programmet.

Men bare for snaut fem måneder siden har pipen en annen lyd. På Granavolden hadde Fremskrittspartiet forhandlet fram en ny regjeringsplattform sammen med Høyre, Venstre og KrF. Og Siv Jensen trakk selv fram partiets gjennomslag om bompenger da erklæringen ble presentert på en pressekonferanse på Gardermoen:

- Bilen er nødvendig i Norge og særlig i distriktene. Det har vært viktig for Fremskrittspartiet å få gjennomslag for å bygge mer vei med mindre bompenger, sa Jensen og fortsatte:

- I kampen mot bompenger har vi fått større gjennomslag enn i noen annen plattform.

Viste til eksempler

Granavolden er den tredje regjeringserklæringen Frp har signert siden valgseieren i 2013. Og for å underbygge sitt eget poeng om at gjennomslaget aldri har vært større enn nå, viste Jensen til en rekke eksempler fra den ferske plattformen og slo fast at bompengene framover vil bli kuttet med 1 milliard kroner årlig.

- Vi skal doble tilskuddsordningen for redusert bompengebelastning, vi skal fortsette å kutte bompengetakstene og redusere bompengeandelen, sa Jensen, som også trakk fram det nye skattefradraget for høye bompengeutgifter.

- Lavere skatter og avgifter for folk flest har alltid vært grunnleggende for Fremskrittspartiet, sa hun.

Og tallene viser at økte bompenger er blitt mer enn utlignet av andre lettelser for bilistene de siste seks årene. Ifølge Aftenposten har avgiftslettelsene på biler siden regjeringsskiftet i 2013 faktisk vært mange ganger større enn økningen i bompenger. Nettoregningen for bilistene summerer seg til en lettelse på 11 milliarder kroner, skriver avisen.

- Da vi vedtok plattformen, var Frp veldig fornøyd med gjennomslaget sitt, og det har ikke endret seg siden den gangen, sa statsminister Erna Solberg (H) til NTB i går.

Under press

Siden januar har bompengeopprøret vokst i flere store byer, og det ferske protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger er over sperregrensen med en oppslutning på 4,8 prosent i en fersk måling som Norstat har gjort for NRK og Aftenposten.

I målingen, som er et kommunebarometer og derfor skiller seg fra målingene som tar utgangspunkt hva respondentene ville stemme ved stortingsvalg, er for øvrig Miljøpartiet De Grønne større enn Fremskrittspartiet, som måles til usle 7,2 prosent. I Frp kjenner man presset.

- Vi har all grunn til å skjelve i buksene. Vi har ikke stått hardt nok på for å få ned bompenger. Inkludert meg selv, har Frp ikke forstått hvor kraftige reaksjonene er blitt. Vi har trukket på skuldrene mens folk er i ferd med å bli rasende, sa partihøvding Carl I. Hagen til Dagbladet allerede for to uker siden.

Kan ryke

Flere Frp-stemmer har de siste dagene og ukene sagt at partiet bør vurdere å tre ut av regjering dersom bompengegjennomslaget ikke blir større enn i dag.

Men i innledningen foran pressekonferansen på Gardermoen 17. januar, brukte Siv Jensen tid på hamre inn hvor betydningsfullt det er for Frp å sitte i en flertallsregjering.

- I mindretall blir ofte våre forslag nedstemt. Nå er det flertall for dem, sa hun og fortsatte:

- I en flertallsregjering er vi også sikre på at politikken vår blir gjennomført uten å bli vannet ut i Stortinget. Det har ofte vært Fremskrittspartiets saker som er blitt stoppet i Stortinget. Framover blir det ikke slik.

Utsatte votering

Regjeringspartnerne KrF og Venstre har så langt avvist alle forsøk på reforhandling av avsnittene om bilavgifter og bompenger i Granavolden-erklæringen. Også statsminister Erna Solberg (H) har sagt at plattformen ligger fast, men i går grep hun til det uvanlige skritt å be om at en votering i Stortinget om bompenger skulle utsettes.

- Det er Stortinget som bestemmer sin dagsorden, men mitt tydelige råd var at saken ble utsatt, slik at de tre bompengeproposisjonene vil bli behandlet samtidig, sa Solberg til VG.

Det er mange mulige utfall av Fremskrittspartiets landsstyremøte som føres bak lukkede dører på partikontoret i ettermiddag, men to scenarier er trukket fram: Det ene antyder at Frp vil kreve at det politiske målet om nullvekst i byene skal måles i utslipp framfor antall biler. Den andre muligheten, som ikke utelukker den første, innebærer at stortingsgruppa får grønt lys til å fremme Hagens bomforslag om å bruke 100 milliarder oljekroner for å kutte bompenger, som et løst forslag i stortingssalen.

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad sa tidligere i uka at det ville være uholdbart av statsministeren om hun tillot Frp å fremme et slikt forslag, som jo går på tvers av flertallsregjeringens uttalte politikk.