Her skulle togene stanset

RUDSTAD/OSLO (Dagbladet): Kjørte lokføreren på lokaltoget på rødt lys ved Rustad stasjon? Hvorfor ble ikke lokførerne varslet tidlig fra togsentralen på Hamar om at de var på kollisjonskurs?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er de to hovedspørsmålene de to ulykkeskommisjonene og politiet ønsker å få svar på. De første resultatene vil sannsynligvis være klare allerede i dag.

- Vi regner med at vi i løpet av onsdagen vil finne ut hva som faktisk har skjedd, bekrefter direktør Steinar Killi i Jernbaneverket overfor Dagbladet.

Dagbladet får opplyst at lokførerne var svært rutinerte. De har begge kjørt strekningen utallige ganger.

Hvordan kunne det da gå galt?

Ifølge Jernbaneverket og NSB har lokaltoget, som var på vei fra Hamar til Rena, obligatorisk stopp på Rudstad - bare fire kilometer unna ulykkesstedet.

Rødt eller grønt?

- Jeg kjenner ikke til endringer i prosedyrene, sier regionsdirektør Håkon Grimstad i Jernbaneverket.

Det betyr at begge togene var mer eller mindre i rute og at nordgående skulle ventet på grønt lys før det kjørte videre. Det finnes ingen andre signallys på den 16 kilometer lange strekningen mellom Rudstad og Rena.

Ingen kunne i går svare på om det lyste grønt eller rødt da lokaltoget kjørte fra Rustad stasjon.

- Dette er noe den videre etterforskningen vil avdekke, sier direktør Killi.

I går kunne heller ingen bekrefte eller avkrefte om det tidligere har vært problemer med signallysene på denne stasjonen. Ifølge Dagbladets opplysninger ble anlegget installert for noen få år siden.

Skulle lokføreren kjøre forbi et rødt lys, stanser ikke toget automatisk. Hvis et tog av en eller annen grunn passerer et rødt lys, har alle jernbanestrekninger - unntatt Rørosbanen, Raumabanen og deler av Nordlandsbanen - en automatisk kontroll (Automatic Train Control - ATC) som stanser et tog som kjører mot rødt.

Trafikken på Rørosbanen styres fra togledersentralen på Hamar. Her kan personellet hele tida se på en skjerm hvor togene befinner seg. Systemet på Rørosbanen er fra 1994, og er ikke en del av det sentrale anlegget. Regionsjef i Jernbaneverket Håkon Grimstad bekrefter at det forekommer feil.

Hamar kan varsle

Det er denne sentralen som har ansvaret for å stille inn riktige signaler på banen, slik at det ikke skjer ulykker.

- Jeg kan ikke erindre at det ble funnet noen feil på fjernstyringssystemet, men systemet bryter sammen fra tid til annen. Det kan for eksempel være kabelbrudd, sier Grimstad til Dagbladet.

Lokføreren kan varsles via samband fra kontrollrommet på Hamar hvis toget er på samme kurs som motgående tog. Dagbladet får bekreftet at det ikke finnes andre muligheter å kalle opp førerne på. I går kunne ingen i Jernbaneverket eller NSB svare på om det var kontakt mellom togsentralen og de to lokførerne.

Hovedspørsmålene for ulykkeskommisjonen blir derfor: Var det en menneskelig eller teknisk svikt som førte til at lokførerne ikke ble varslet tidlig ?

Visuell kontakt

Det kan ha vært visuell kontakt mellom de to ulykkestogene før dødskrasjet. Ifølge NSB-ledelsen har begge lokførerne 200- 300 meters sikt ved ulykkesstedet. Togene har imidlertid en maksimal bremselengde på 700 meter, så uansett om lokførerne fikk visuell kontakt, var det for seint å få stoppet toget.

Skulle føreren få et illebefinnende vil toget automatisk bremse opp. Lokføreren må nemlig trykke inn en dødmannsknapp flere ganger per minutt. Han må trykke inn knappen hver gang et lyssignal viser seg i lokomotivet.

Ignorerer føreren lyset, vil en sirene varsle føreren. Reagerer han ikke da heller, stanser toget.

Ved de tre dieselbanene - Raumabanen, Nordlandsbanen og Rørosbanen - kan togene heller ikke stanses utenfra ved å kutte strømmen i nettet. Det kunne imidlertid blitt gjort dersom det nye dobbeltsikrede anlegget hadde vært installert. Prisen er ifølge direktør Steinar Killi på 10- 15 millioner kroner, men anlegget ble ikke vedtatt i Stortinget.

SPOR: Dette er det aktuelle krysningspunktet på Rustad stasjon, som står sentralt i etterforskningen av Norges største togulykke.