HAV: 8000 folkevogner fordelt på tre parkeringshus og tre parkeringsplasser. Foto: Asbjørn Svarstad
HAV: 8000 folkevogner fordelt på tre parkeringshus og tre parkeringsplasser. Foto: Asbjørn SvarstadVis mer

Dieselforbud i Tyskland:

Her står et hav av VW-biler strandet på en flyplass etter tysk dieselforbud

Tusenvis av splitter nye Volkswagen-biler står parkert på en halvferdig flyplass utenfor Berlin.

BERLIN (Dagbladet): De uendelige rekkene av folkevogner – pakket inn med beskyttelses-film – befinner seg på parkeringsplassene til det som en gang skal bli Berlins internasjonale flyplass. De ble fraktet dit i løpet av september måned, og forklaringen er den nye standarden for godkjennelse av personbiler – der det blant annet blir foretatt måling av det faktiske utslippet av skadelige stoffer.

Lokalavisa B.Z. melder at VW-konsernet har leid 8000 parkeringsplasser, fordelt på tre parkeringshus og tre store inngjerdinger.

Skjerpede regler

«Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure» (WLTP) betyr i Volkswagens tilfelle at hele 260 ulike motortyper skal måles og testes på nytt – før myndighetene utsteder de nødvendige tillatelsene for å slippe kjøretøyene ut i markedet.

De skjerpede EU-reglene kommer i kjølevannet av dieselskandalen, der det ble avslørt at flere produsenter brukte illegal programvare for å få giftutslippet til å se mindre ut enn hva tilfellet er i virkeligheten.

GODT SIKRET: Parkeringsplassene er godt sikret med gjerder og piggtråd. Foto: Asbjørn Svarstad
GODT SIKRET: Parkeringsplassene er godt sikret med gjerder og piggtråd. Foto: Asbjørn Svarstad Vis mer

Fordi alle de tyske produsentene trengte å få godkjennelsene sine innen 1. september i år, oppsto det lang kø på laboratoriene og de statlige teststasjonene. Nettstedet Börse-online.de melder at de andre merkene i VW-familien – altså Audi, Porsche, Skoda og Seat – også er rammet av de samme vanskelighetene.

Hoper seg opp

Som Dinside meldte tirsdag, ble også den norske september-omsetningen en "full kollaps for Volkswagen", som gikk fra første til sjetteplass på lista over de største leverandørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen fortsatte å framstille kjøretøyer i henhold til ordreboka – og sikkert med et godt håp om at modellene før eller seinere vil bli godkjent. Resultatet er en voldsom opphopning og et konsern som i dag sitter med mellom 200 000 og 250 000 vogner – som må oppbevares til de en vakker dag kan leveres ut. En talsmann for BER-flyplassen, vedgår overfor B.Z. at den ekstraordinære leieinntekten blir på minst ti millioner kroner.

Også andre steder i landet, blant annet på havna i Bremen, er det leid tusenvis med parkeringsplasser.

Kjøreforbud

Totalt sett ble det i september måned solgt «bare» 200 000 kjøretøyer i Tyskland, noe som innebærer en tilbakegang på over 30 prosent i forhold til året før. Tallene viser en tilbakegang på 78 prosent for Audis vedkommende, mens den for VW er på 62 prosent. Mercedes-Benz og BMW hadde – til sammenligning – en tilbakegang på henholdsvis 21 og en prosent, rapporterer Börse-online.

PARKERINGSPLASSEN på flyplassen Berlin International - som etter mange vanskeligheter skal åpnes - med ti års forsinkelse - om tre år. Foto: Asbjørn Svarstad
PARKERINGSPLASSEN på flyplassen Berlin International - som etter mange vanskeligheter skal åpnes - med ti års forsinkelse - om tre år. Foto: Asbjørn Svarstad Vis mer

Etter avsløringene av hvor store mengder skadelige stoffer som egentlig slippes ut fra dieselkjøretøyer, gikk i en tysk miljøorganisasjon i fjor til sak for å få kjennelse på at det skal innføres forbud mot biler med dieselmotorer. Flere bykommuner har tapt i retten, og blant trues Frankfurt am Main av dieselforbud i perioder hvor lufta er sterkt forurenset.

Løsning

Av 142 000 registrerte dieselbiler i kommunen, innfrir ikke en gang halvparten kravene til Euro 6 -altså den mest moderne standarden. I tillegg kommer noen titusener pendlere og håndverkere som hver dag kjører inn til sentrum. Et forbud vil derfor by på trøbbel for mange mennesker, men samtidig utløse et politisk ramaskrik mot Angela Merkels regjering, frykter avisa Frankfurter Rundschau.

I et utkast som koalisjonen mandag skal ha kommet fram til, inngår det blant annet at produsentene må betale for oppdatering av programvare. Bransjen skal selv ha gått med på å yte mellom 50 000 og 100 000 kroner i tilskudd til folk som skifter ut sin gamle dieselmodell med en ny bil.