HER STARTET GODSVOGNENE: På Alnabru godsterminal startet godstogene som rullet ned til Sjursøya. Her ser vi de to blå lokmotivene som politiet har sperret av med teip. Lokomotivene tilhører Cargonet. Foto: Torbjørn Grønning
HER STARTET GODSVOGNENE: På Alnabru godsterminal startet godstogene som rullet ned til Sjursøya. Her ser vi de to blå lokmotivene som politiet har sperret av med teip. Lokomotivene tilhører Cargonet. Foto: Torbjørn GrønningVis mer

Her startet den ville ferden som drepte tre

Vognene sto på Alnabru. Politiet avhører ansatte i Jernbaneverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||• Les alt om togulykken på Sjursøya her

(ALNABRU): Ved Jernbaneverkets trafikksentral på Alnabru står to lokomomotiver sperret av med polititape. Tapen krysser skinnegangen og dekker rundt fem spor i bredden. 

- Vi tror disse lokomotivene har sluppet vognene, sier
avdelingsdirektør for jernbane i Statens havarikommisjon for transport Kurt A. Olsen til Dagbladet.

Olsen understreker at man så langt ikke har trukket en konklusjon, men at foreløpige forklaringer havarikommisjonen har fått går ut på at godsvognene deretter begynte å rulle nedover mot Oslo sentrum og endte opp på Sjursøya.

Strekningen er på over sju kilometer.

Da Dagbladet ankom godsterminalen på Alnabru stod lokomotivene fremdeles påskrudd.

Området ligger på høyde med Cargonets terminal, cirka 150 meter unna i luftlinje.  Alnabru ligger langt høyere enn Sjursøya og de 16 vognene, som hver veier 35 tonn, fikk enrom fart før det traff kaianlegget rett sørøst for Oslo sentrum. 

Olsen forstår ikke hvordan ulykken kunne skje.

- Dette skal bare ikke kunne skje, så ærlige må vi være. Når et tog deler seg på denne måten, skal bremesene gå på. Hvorfor det ikke har skjedd, skal vi nå finne ut av, sier Kurt A. Olsen til NRK.

100 meter nedenfor det avsperrede området,i retning Oslo og Sjursøya, og bare få meter fra skinnene, har Jernbaneverket kontorer. I tredje etasje ligger traffikksentralen for Alnabruterminalen.

UTSIKT: Fra Jernbaneverkets trafikkontroll-kontor ser man utover skinnene som leder ned til Oslo. Her rullet toget forbi. Foto: Torbjørn Grønning
UTSIKT: Fra Jernbaneverkets trafikkontroll-kontor ser man utover skinnene som leder ned til Oslo. Her rullet toget forbi. Foto: Torbjørn Grønning Vis mer

Til OsloFra disse vinduene er det utsikt over alle spor og bevegelser på skinnene som løper i retning av Oslo sentrum og Sjursøya.

Rundt sju meter over skinnene har ansatte i Jernbaneverkets utsikt over det som skjer på de titalls sporene under dem.

Da Dagbladet ankom trafikkrommet var politiet i ferd med å sperre av området, og politietterforskere var på plass i trafikk- overvåkninslokalet.

- De må få arbeidsro, sier en politimmann som sperret av området.

En av Jernbaneverkets eksperter på signalanlegget ankom lokalene og ble geleidet inn av politiet da Dagbladet sto utenfor.

Forsøkte å krasje togetIfølge NRK fikk toglederen ved trafikkstyringssentralen i Oslo melding fra godsterminalen på Alnabru om at de 16 vognene var på vei ned gjennom Lodalen, ifølge NRK.no.

Ved sentralen kunne de følge vognene på skjermen og på et passende sted ved Loenga forsøkte toglederen å bruke sporvekselen for å sende vognene inn i en mur.

Foto: Torbjørn Grønning
Foto: Torbjørn Grønning Vis mer

Ukjent årsakBåde lokomotivene som er avsperret og godsvognene tilhørte transportselskapet CargoNet.

Ledelsen i CargoNet kan foreløpig ikke si noe om årsaken til at godsvognene løsnet på Alnabru og startet sin ville ferd ned gjennom Lodalen til Sjursøya.

- Vi samarbeider med Havarikommisjonen, politiet og andre instanser for om mulig å finne årsaken til det som skjedde, sier informasjonssjefen i CargoNet, Bjørn I. Wist til NTB.

CargonetSelskapet CargoNet ble etablert i 2002 basert på NSB Gods, skriver NTB.

Samtidig fusjonerte det nye selskapet med det svenske selskapet Railcombi AB. I dag eier NSB 55 prosent av CargoNet mens 45 prosent eies av svenske Green Cargo.

CargoNet har et transportnett som benytter skinneganger i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits. Hovedvirksomheten selskapet driver er konteinertransport eller «kombinert transport» som det også kalles.

CargoNet har en betydelig maskinpark med over 100 elektriske linjelokomotiover og et titall mindre diesellokomotiver og skiftetraktorer som benyttes ved skifting av lette godstog.

SPERRET BYGGET: Politiet sperret av Jernbaneverkets bygg i ettermiddag. Foto: Torbjørn Grønning
SPERRET BYGGET: Politiet sperret av Jernbaneverkets bygg i ettermiddag. Foto: Torbjørn Grønning Vis mer