Her stopper MH370-flyet over havet på radaren

Plutselig slutter signalene å komme inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var natt til lørdag norsk tid det ble kjent at Malaysia Airlines hadde mistet kontakt med et passasjerfly som tok av fra flyplassen i Kuala Lumpur. Flyet skulle til Kinas hovedstad Beijing.

Fortsatt er det et mysterium hva som har skjedd med det savnede flyet, men myndighetene i Malaysia utelukker verken kapring eller terror.

Nettsida Flightradar24 direktesender reisen til tusenvis av fly døgnet rundt.

I videoen øverst i saken kan du se hvordan «spøkelsesflyet» MH370 fra Malaysia Airlines plutselig stopper på nettsidas radar.

Avhengig av ADS-B-sender Nettsida baserer seg på data fra en ADS-B-sender på flyet. Denne sender data to ganger i sekundet. Ifølge Flightradar24 lagrer nettsida disse dataene hvert 10. til 60. sekund, avhengig av flyets høyde.

«Ved å analysere alle våre databaser og logger, har vi klart å hente inn rundt to signaler hvert minutt de siste ti minuttene,» skriver de på sin egen Facebook-side.

- Slik jeg kjenner det, leverer Flightradar24.com i og for seg pålitelig informasjon, men de holder bare en oversikt over fly som har en såkalt ADS-B-sender, slik at det registreres. De fleste passasjerfly har det, men jeg har ikke detaljert kunnskap om hvor mange, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i flysikringsdivisjonen i Avinor, til Dagbladet.

Malaysia Airlines-flyet MH370 var utstyrt med ADS-B-sender. En slik sender fungerer slik at flyene får sin posisjon av en global satelitt, GNSS, og sender signalet videre til andre fly og en mottaksstasjon på bakkenivå.

Slik holder både fly og flygelederne på bakken kontroll over flyenes posisjon til enhver tid.

Flightradar24 viser altså alle fly med ADS-B-sender direkte på Internett.

Stopper opp etter 40 minutter Ved hjelp av flyets rutenummer og avreisetid kan en nå søke seg tilbake i historikken på nettsida. 7. mars klokka 17.21 norsk tid, omtrent 40 minutter etter avgang, viser grafikken på Flightradar24 at noe uvanlig skjer med MH370-flyet.

Flyet slutter å bevege seg.

«Mellom klokka 17.19 og 17.20 endret flyet kurs fra 25 til 40 grader. Dette er antakelig helt i henhold til flyets plan, ettersom MH370 4. mars gjorde akkurat det samme på samme posisjon. De to siste signalene fra flyet viser begge at flyet holdt en kurs på 40 grader. Det har kommet rapporter i media om at MH370 kan ha snudd. Flightradar24 har ikke fanget opp dette,» skriver Flightradar24 på sin egen Facebook-side.

Videre skriver de at nettsida heller ikke har fanget opp noen nødvarsler fra flyet før de mistet signalene.

Ifølge BBC mistet hovedkontrollen for flytrafikk også signalene fra MH370 drøye tre kvarter etter avgang.

Også den samme flyvningen, fra Kuala Lumpur til Beijing, tre dager tidligere, 4. mars, ble fanget opp av Flightradar24. På denne ferden gikk alt etter planen, noe som også vises i grafikken på nettsida.

ET MYSTERIUM: Fortsatt er det ingen som vet hva som har skjedd med MH370-flyet, som stoppet opp på radaren om lag 40 minutter etter avgang. Foto: Flightradar24.com Vis mer