Her suser 250 elbiler forbi på 30 minutter

Travelt i Tesla-fila.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet har undersøkt hvor mange elbiler man kan telle på en innfartsåre til sentrum av hovedstaden i løpet av en halvtime i morgenrushtrafikken.

Vi stilte oss i går morges opp på ei gangbru ved Vækerø i Oslo med blokk, blyant, kamera og skarpe blikk. DN lærte oss onsdag at det er  lønnsadelen som kjører elbil, så det syntes som en god ide å stille seg et sted hvor asker- og bæringene kommer inn.

Vegtrafikksentralen hadde fortalt oss at trafikken er tettest i åtte, halv ni-tida. Derfor startet vi prosjektet nøyaktig klokka åtte og pakket sammen nøyaktig halv ni.

250 I løpet av nøyaktig en halv time rullet ikke mindre enn 250 elbiler forbi. 41 av dem var teslaer, elbiler i luksusklassen. Og dette på en morgen da trafikken skled greit forbi, uten tilløp til stans og kødannelse.

- Tellingene dere har gjort er ikke så langt unna tidligere tellinger jeg har hørt om. På det meste skal det være telt rundt 800 elbiler på en time i rushtrafikken inn til Oslo, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening til Dagbladet.

Ingen andre land enn Norge kan skilte med at elbilparken utgjør mer enn én prosent totalt antall biler. Ved utgangen av april rullet 29000 elbiler på norske veier, noe finansminister Siv Jensen brukte mye tid på å redegjøre for da hun onsdag la fram revidert nasjonalbudsjett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser seg at statlige lokkemidler som bompengefritak, gratis offentlig parkering og kjøring i kollektivfelt har fått nordmenn til å gå mann av huse for å skaffe seg elbil.
- Ikke adel Det framgår av Siv Jensens reviderte budsjett at gjennomsnittlig bruttoinntekt i 2012 for de som eide elbil ved utgangen av 2013 var snaut 900 000 kroner.

Gjennomsnittsinntekten for de som eier bensin- eller dieselbiler var til sammenligning knapt 500 000 kroner.

- Det er ikke vår oppfatning at elbiler er for lønnsadelen, men rundt de store byene er det mange folk som tjener bra, sier Sletvold.

Det økte elbilsalget gjør at finansministeren er bekymret for pengekassa.

- Hvis elbilsalget holder seg på nivå med de første fire månedene i 2014, vil inntektsbortfallet dette året være 3-4 milliarder kroner, mot én milliard i fjor, sa finansminister Siv Jensen på onsdagens pressekonferanse.

I de fire første månedene av 2014 ble det solgt om lag 6500 elbiler i Norge. Det utgjorde i overkant av 13 prosent av alle nye personbiler, og andelen i mars var på hele 20 prosent.

45 prosent av registrerte elbiler i Norge, finnes i Oslo og Akershus.

Tror på avgiftsløftene - Vi velger å tro at regjeringserklæringen ligger til grunn, slik at det vil gi avgiftsfordeler å kjøpe elbil til ut 2017, sier Snorre Sletvold i Elbilforeningen.

Han avdramatiserer at enkelte bussjåfører har uttalt at elbiler i kollektivfeltet forsinker bussene.

- Tre, fire minutters forsinkelse må være maks, basert på de vi har snakket med som kjører strekningen inn fra Asker. Det er ikke spesielt dramatisk, sier Sletvold.

Norsk Elbilforening foreslår som tiltak og redusere fartsgrensa fra 80 til 60 i gitte områder på strekningen.

- Bussen har ingen juridisk rett til å kjøre ut når fartsgrensa er 80, men ved 60 må bilistene slippe bussen fram. Vi snakker ikke om hele strekningen fra Asker og inn, men strekningsbasert i noen hundre meter. Det vil bevare flyten i trafikken og tidstabellen til buss vil kunne ivaretas, sier Snorre Sletvold.