Her tar gigantflyet fra den kalde krigen opp kampen mot IS

Har sluppet sine første bomber mot ekstremistgruppa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bombeflyet Boeing B-52 Stratofortress, som ble bygget for å kunne frakte atomvåpen under den kalde krigen, har sluppet sine første bomber mot Den islamske stat (IS), ifølge det amerikanske forsvarsdepartementet.

«Oberst Steve Warren opplyser at flyet har gjennomført sine første oppdrag i krigen mot ekstremistgruppa», skriver Pentagon.

Storoffensiv Flyet ble satt inn i kampen mot IS tidligere denne måneden. Mandag bombet det et av IS' våpenlager i byen Al Qayyarah, som ligger i Mosul-distriktet i Ninewa-provinsen.

Det er flytypens første oppdrag i Midtøsten siden Golfkrigen på 90-tallet.

Hæren i Irak har startet en storoffensiv mot IS i områdene rundt Mosul. Byen har vært under kontroll av ekstremistgruppa i to år, og målet er å gjenerobre de største IS-kontrollerte områdene.

Det var i begynnelsen av april at to B-52-modeller tok av fra flybasen i Barksdale, Louisiana, og landet på flybasen Al Udeid i Qatar.

TILBAKE I MIDTØSTEN: Bombeflyet Boeing B-52 Stratofortress er på oppdrag i Midtøsten for første gang siden Golfkrigen på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix / Corbis
TILBAKE I MIDTØSTEN: Bombeflyet Boeing B-52 Stratofortress er på oppdrag i Midtøsten for første gang siden Golfkrigen på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix / Corbis Vis mer

Flytypen, som er et sterkt symbol på den kalde krigen, har kommet for å erstatte bombeflyet Boeing B-1, som har vært brukt mot IS fram til januar i år.

Benyttet siden 50-tallet Flyet kan frakte opp til 31,5 tonn bomber, miner og raketter.

Under angrepet i Irak, som gikk under den amerikanske kodenavnet «Operasjon Desert Storm», ble 40 prosent av bombene sluppet fra B-52-fly. 

Boeing B-52 Stratofortress er et strategisk langdistanse bombefly. Det er subsonisk, som vil si at det i likhet med alminnelige trafikkfly flyr langsommere enn lyden.

Det har vært benyttet av USAs luftforsvar siden 1955.

Inntil videre er det ventet at flyene vil forbli aktive i tjeneste frem til 2050.

Kortere godkjenningsprosess Endringer i reglene, som først ble rapportert av USA Today, gjør at amerikanske styrker vil ha en kortere godkjenningsprosess for å slippe ammunisjon.

Oberst Steve Warren mener dette ikke vil føre til flere sivile tap, og understreker at de mer kompliserte angrepene fortsatt krever en grundigere godkjenning.