Her tar han luksusbilen som skal være umulig å stjele

Tjuvkobler BMW-en på 30 sekunder. Se ekspertene avsløre bilbandenes metoder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Midt på lyse dagen. Rett foran politihuset i Sarpsborg. Helt uten nysgjerrige blikk fra tilfeldige forbipasserende. Det tok bare rundt 30 sekunder for den mørkkledte personen å ta seg inn i den splitter nye BMW-en, koble seg til luksusbilens hjerne med en datamaskin og omprogrammere den slik at han plutselig kunne starte bilen og kjøre av gårde ved hjelp av en nyprogrammert elektronisk nøkkel.

Denne gangen var det ikke en østeuropeisk bilbande som sto bak. Dagbladet ble med firmaet Simco, landets fremste eksperter på bilelektronikk, på en demonstrasjon av hvordan den avanserte bilmafiaen opererer.

«Tyven» heter Ansten Svendsen og jobber i Simco. Bilmodellen som Svendsen demonstrerte metoden på var tilfeldig valgt, men eierskapet på bilen er kjent og Svendsen hadde eierens tilatelse til å gjennomføre forsøket.

- Hacke systemet - Det går ut på å lese ut informasjon fra en styreenhet i kjøretøyet. På en måte hacke systemet, slik at vi vet hvor vi skal putte riktig informasjon ut i kjøretøyet. Vi leser ut ei fil av kjøretøyet, bearbeider fila og legger inn den informasjonen vi på forhånd veit er slik at nøkkelen blir godtatt av bilen og vi kan kjøre av gårde, sier Svendsen.

Simco jobber blant annet med reparasjoner av styreenheter i kjøretøy, og har i den forbindelse tilegnet seg kunnskap om hvordan man kan ta seg forbi ulike avanserte startsperresystemer. En del kunnskap har de fått gjennom direkte kontakt med mer eller mindre illegale selskaper i utlandet som lager programvaren som skal til for å ta seg inn i ulike typer biler.

- De får mye av den informasjonen de trenger rett fra bilprodusentenes fabrikker. Det finnes utro tjenere ved disse fabrikkene som selger dem informasjon, forklarer daglig leder Simen Huse i Simco.

MULIG: Simen Huse er daglig leder i Simco og jobber blant annet med reparasjoner og analyse av styreenheter i kjøretøy. Firmaet beviser hvor enkelt det er å unngå en startsperre hvis man har det riktige verktyøyet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
MULIG: Simen Huse er daglig leder i Simco og jobber blant annet med reparasjoner og analyse av styreenheter i kjøretøy. Firmaet beviser hvor enkelt det er å unngå en startsperre hvis man har det riktige verktyøyet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Huse sier de også har vært i kontakt med folk som gjenomfører denne type avanserte biltyverier.

- Det er bakmennene som er de virkelige skurkene - mafiaen. De treffer vi aldri. Folka som gjennomfører tyveriene minner ikke mye om mafia. De er på ingen måte voldelige kriminelle, men er gjerne høyt utdannede, normale mennesker som velger å tjene gode penger på dette framfor å ta en dårlig betalt jobb i hjemlandet sitt. De mener risikoen er verdt det. I Norge er det lave strafferammer for biltyveri, sier Huse.

Polen og Litauen Han forteller at bilbandene kommer fra østeuropa, gjerne Polen eller Litauen.

- De investerer gjerne rundt hundre tusen kroner i utstyr. Da har de skaffet seg et stabilt arbeidsverktøy for å ta seg inn i de bilene de måtte ønske, sier Simen Huse.

I Dagbladet for tre uker siden fortalte forsikringsbransjen med bekymring om den nye trenden med tyverier av luksusbiler.

- Trendene i dag er at det er veldig populært å stjele kostbare biler. Det ser vi over hele Europa. Gjennom vårt internasjonale arbeid ser vi at mange av de stjålne bilene fraktes østover, uttalte Nils Kristian Brekke, utredningsleder ved Codan Forsikring i Oslo.

Bande dømt I desember 2012 falt en dom i Jæren tingrett mot fem menn i en bilbande fra Litauen. De fikk fra tre til fem års fengsel for tyveri av i alt 18 luksusbiler i Norge, ni BMW-er (x5 og x6) og ni Honda CRV-er.

BLANK NØKKEL: Ansten Svendsen viser fram en blank nøkkel. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
BLANK NØKKEL: Ansten Svendsen viser fram en blank nøkkel. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Simen Huse i Simco blir brukt som teknisk sakkyndig av både politi og forsikringsselskaper i biltyverisaker. Han har hatt mellom 150 og 200 sakkyndigeoppdrag de siste 15 åra. Firmaet hans har verktøy til å diagnostisere hvordan en bil eventuelt er manipulert.

- Den litauiske bilbanden i Stavanger hadde brukt et nytt verktøy. De klarte å legge en ny nøkkel oppå en nøkkel som allerede eksisterte i systemet. Det klarte man ikke å avdekke med diagnoseverktøyet til bilprodusenten, forteller Simen Huse.

Slik sikrer du deg mot biltyvene

•Profesjonelle bilbander er vanskelig å gardere seg mot fordi de har utstyr til å komme seg rundt avanserte startsperresystemer.

•Du kan likevel gjøre det vanskeligere for dem ved å parkere bilen i låst garasje.

•Stjålne biler av nyere dato blir oftest kjørt med originalnøkkelen, ifølge Gjensidige.
 
•Den største årsaken til at en bil av nyere dato blir stjålet, er at eieren har mistet nøkkelen. Enten ved at den er stjålet, kommet bort eller gjenglemt.

•Typiske steder hvor nøkler blir stjålet:
- Oppbevart i eller ved bilen (Lagt igjen på taket, på bildekket, i hanskerommet el.l)
- Fra jakke/ytterklær på offentlige steder som restauranter, kafeer, utesteder etc.
- Garderober - på jobb, idrettshaller, treningssentre etc.
- Stjålet fra hjemmet til eier av bilen. Bilen står parkert i oppkjørselen til huset/carport/åpen garasje. Tyven bryter seg inn i huset og finner nøkkelen, for så å stjele bilen. Skjer som oftest når folk er borte, men har også skjedd mens folk har vært hjemme.
 
•Hadde folk vært mer påpasselige med sine bilnøkler, kunne mange av biltyveriene vært unngått, sier Gjensidige.

Kilde: Kommunikasjonsrådgiver Pål Rune Eklo i Gjensidige

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer