MED NORSK FLAGG: Skroget til den første produksjonsmodellene av F-35 Lightning II er dekoret med flaggene til innkjøpende nasjoner.  FOTO: Darin Russell/Lockheed Martin
MED NORSK FLAGG: Skroget til den første produksjonsmodellene av F-35 Lightning II er dekoret med flaggene til innkjøpende nasjoner. FOTO: Darin Russell/Lockheed MartinVis mer

Her tester de Norges nye superfly

42 milliarder kroner skal vi betale. I retur får vi et superfly som norske piloter har våte drømmer om å pløye gjennom norsk luftrom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag 25. februar var den første produksjonsmodellen av F-35A Lightning II i lufta for første gang.

Det er meningen at flyet skal overføres til U.S. Air Force senere i år. Det er denne flytypen som Norge skal kjøpe inn.

- Flyet oppførte seg perfekt fra jeg tok av til jeg landet og samtlige innlagte testprosedyrer var vellykket, uttalte Lockheed Martins testpilot Bill Gigliotti til fabrikkens egen nettside.

Nå ser Giliotti frem til å overlevere flyet til det amerikanske flyvåpenets testpiloter om noen få uker.

- Våre må være tålmodig Norske piloter må belage seg på mange år med venting før de kan prøve fremtidens norske jagerfly.

- Det er fortsatt en god stund til vi ser disse flyene på norsk jord. Det er meningen at vi skal ha stasjonert fire treningsfly i USA fra 2016 og først i 2018 vil de første F35-flyene komme til Norge, Sier generalmajor Stein Erik Nodeland, direktør for det norske kampflyprogrammet til Dagbladet.  

Han er entusiastisk når han forteller om testpilot Bill Gigliottis testflyging fra Naval Air Station basen ved Forth Worth i Texas. Der skal flyet testes i ytterligere én måned før det skal inn i U.S. Air Force styrker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

42 milliarder Flyet som ble testet er eksportversjonen som Norge planlegger å anskaffe sammen med nederland, Tyrkia, Canada, Danmark og Israel. F-35 Lightning II er femtegenerasjons kampfly.

- Norge ønsker i alt 56 fly til en pris som i 2008 ble fastsatt til 42 milliarder kroner, forteller, Nodeland. Han forstår godt at mange norske jagerpiloter når brenner etter å bli den første som får fly den nye vidundermaskinen over norske fjell og fjorder. Men pilotene bør smøre seg med tålmodighet.     

- Først i 2016 er det sannsynlig at den første norske piloten kan ta av med en F35A Lightening II. Så ungguttene som i disse dager starter på sin jagerflygerutdanning i Norge, kommer rett inn i selve smørøyet, forteller han.

PÅ VINGENE: F-35A Lightning II fotografert fra KC-135 tankfly. FOTO: Lockheed Martin
PÅ VINGENE: F-35A Lightning II fotografert fra KC-135 tankfly. FOTO: Lockheed Martin Vis mer

Nodeland er i alle fall helt sikker på at de første flyene som kommer til norsk jord vil bli lagt merke til.  

- Det blir nok markert med en rekke overflyginger og mye ståhei i media, sier han.

Ut med F-16 Når F-35 er på plass må en gammel traver takke av. Siden 1980 har F-16 vært hovedjagerflyet i Norge. I dag har Norge 57 F-16-skrog, hvorav flere er plukket fra hverandre og fungerer som delefly.  

Det er ennå ikke klarlagt hvor neste generasjon jagerfly skal ha sin hovedbase.

- Hvor kampflybasen skal ligge blir ikke besluttet før i 2012. Det står mellom Bodø, Ørlandet og Evenes, avslutter Nodeland.

Programdirektør: Stein Erik Nodeland FOTO: Forsvaret
Programdirektør: Stein Erik Nodeland FOTO: Forsvaret Vis mer