Her testsprenger de et bombesikkert tog

Prøver å lære av Madrid- og London-bombene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I videoen øverst i denne saken kan du se hvor langt forskerne er kommet i arbeidet med å skape bombesikre tog. Dette er noe man har jobbet med i flere år, og som ble aktualisert i kjølvannet av 11. september-angrepene.

Da den islamistiske terrorismen kom til Europa i årene etter angrepet på USA i 2001, var det nemlig kollektivtrafikken som ble rammet.

I 2004 mistet 191 mennesker livet og over 2000 ble såret da terroristene gjennomførte et koordinert og blodig angrep på togsystemet i Madrid. Angrepet, som skjedde tre dager før det spanske valget, ble gjennomført av al-Qaida-inspirerte ekstremister.

Midt i rushtrafikken tidlig på morgenen 11. mars gikk ti bomber av på fire pendlertog. Det er det verste terrorangrepet i Europa siden Lockerbie-bombingen i 1988.

Året etter ble Londons kollektivtrafikk rammet av et liknende angrep. 56 personer ble drept og over 700 såret i angrepet, som var rettet mot t-bane- og bussystemet i byen. Tre bomber gikk av på t-banen.

Det EU-støttede prosjektet SecureMetro har samlet ledende eksperter fra hele Europa for å skape en ny generasjon tog- og t-banesett som kan bidra til å gjøre effekten av en bombe mindre dødelig for dem som er om bord.

BOMBET: Redningsarbeidere arbeider ved ett av togene som ble rammet av bombeangrepene i Madrid i 2004. 191 personer mistet livet i terrorangrepet, som rettet seg mot fire pendlertog fulle av uskyldige sivile. Foto: AP Photo / Paul White / NTB Scanpix.
BOMBET: Redningsarbeidere arbeider ved ett av togene som ble rammet av bombeangrepene i Madrid i 2004. 191 personer mistet livet i terrorangrepet, som rettet seg mot fire pendlertog fulle av uskyldige sivile. Foto: AP Photo / Paul White / NTB Scanpix. Vis mer

Forskningsprosjektet ledes av Conor O'Neil ved universitetet i Newcastle, og forskerne har nå sluppet en video der de viser fram en eksplosjon på en prototype.

- Sårbare tog Ifølge en pressemelding fra universitetet har det vært to hovedmål med arbeidet: Å begrense selve eksplosjonens utstrekkelse og å sørge for at det blir mindre vrakgods som potensielt kan ta mange liv.

Ved en eksplosjon i et togsett hevder forskerne at det først og fremst er vrakgods som blir kastet gjennom lufta som tar liv og sårer personer. Vrakgodset blir også liggende som en hindring for nødpersonellet som prøver å ta seg fram i ettertid.

- Madrid-bombene og angrepet i London året etter understreker hvor sårbare togene våre er for angrep, særlig travle t-bane- og pendlertog, sier O'Neil.

Bransjestandard Forskerne håper den nye teknologien kan bli en bransjestandard rundt om i Europa.

- Men samtidig må vi være realistiske: Å fullt ut erstatte de nåværende vognene er ikke en mulighet. I stedet må vi utvikle og tilpasse ny teknologi og nye materialer til de eksisterende vognene, sier han.

- Det vi har bevist er at selskapene kan gjennomføre noen relativt sett kostnadseffektive og enkle forandringer som kan gjøre en betydelig forskjell ved et angrep, sier han.

Fulskala-testen av den nye prototypen ga forskerne mange svar, spesielt angående hvordan trykkbølgen beveger seg gjennom vognene og skaper ødeleggelse på sin vei.

Blir ikke helt trygt - Nøkkelen er å forhindre flyvende objekter. Sammensveisede takpaneler reduserer risikoen for dødsfall og skader på grunn av flyvende vrakgods og sørger også for at midtgangen holdes relativt fri for vrakgods, noe som gjør at nødpersonellet kommer seg fram til de sårede raskere, sier O'Neil.

ADVARSEL: I etterkant av terrorangrepet i Madrid ble det økt oppmerksomhet rundt sikkerheten i t-banenettet i London. Plakater som denne ble blant annet hengt opp, men ett år etter ble også Londons t-bane rammet av et terrorangrep begått av islamistiske terrorister. Foto:  AP Photo / Richard Lewis / NTB Scanpix.
ADVARSEL: I etterkant av terrorangrepet i Madrid ble det økt oppmerksomhet rundt sikkerheten i t-banenettet i London. Plakater som denne ble blant annet hengt opp, men ett år etter ble også Londons t-bane rammet av et terrorangrep begått av islamistiske terrorister. Foto: AP Photo / Richard Lewis / NTB Scanpix. Vis mer

Forskerne har også jobbet med vinduene, og har designet et lag som gjør at vinduene ikke blåses utover og dermed kan være til fare for folk som befinner seg utenfor vogna.

Men som forskerne også understreker, helt trygt blir det aldri.

- En bombe på et tog vil alltid være ødeleggede, men det vi prøver å gjøre er å finne en måte der fartøyet kan bidra til å dempe effekten av et angrep, sier han.

56 DREPTE: Terrorangrepet i London i 2005 var rettet mot busser og t-banen. 56 personer ble drept og over 700 såret i angrepet. Foto: REUTERS / Peter Macdiarmid / Getty Images / NTB Scanpix
56 DREPTE: Terrorangrepet i London i 2005 var rettet mot busser og t-banen. 56 personer ble drept og over 700 såret i angrepet. Foto: REUTERS / Peter Macdiarmid / Getty Images / NTB Scanpix Vis mer