Her tråkker det argentiske OL-håpet på England

Trapper opp konflikten, 30 år etter at 900 mistet livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En TV-annonse for Argentinas OL-håp og hockey-kaptein Fernando Zylberberg har gjort britene rasende.

Årsaken? Tid og sted.

I annonsen trener Zylberberg til OL i London på de omstridte Falklandsøyene med slagordet «For å konkurrere på britisk jord, trener vi på argentisk jord».

Blusset opp 30 år gammel konflikt Helt siden britene hevdet suverenitet over Falklandsøyene i 1833 har Argentina gjort krav på området.

For rundt 30 år siden eskalerte konflikten da Argentina invaderte Falklandsøyene. Dette førte til Falklandskrigen som Storbritannia vant og etterlot 900 døde.

Zylberberg skal ha blitt filmet i hemmelighet mens han jobber forbi kjente landemerker - blant annet et britisk krigsminnemerke.

- Politisk spill Storbritannias utenriksminister William Hague beskriver det hele som et stunt, og beskylder Argentina for å utnytte OL for politisk spill.

- Argentina har hatt noen diplomatiske tilbakeslag de siste ukene, sier Hague til Sky News og viser til at argentinske myndigheter gjorde forsøk på å få land i både Nord- og Sør-Amerika til å anerkjenne deres suverenitet over Falklandsøyene - uten å lykkes.

- Jeg tror de nå tyr til et par stunt, sier Hague videre:

- Jeg tror ikke de får noe støtte for dette. Ethvert forsøk på å misbruke OL for politisk gevinst vil ikke bli godt mottatt noe sted i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Britisk UD har fordømt filmskaperne for å være for å vise for lite respekt og for å være for lite følsomme ved å bruke et krigsminnemerke i videoen. En talskvinne sier til nyhetsbyrået AFP at innbyggerne på Falklandsøyene er britiske og har valgt å være det.

Britisk eierselskap iverksetter granskning Mannen som eier byrået som laget reklamen er den britiske forretningsmannen Sir Martin Sorrell, som også fordømmer annonsen.

Sorrell har naturligvis ingen aktiv finger med i spiller i forbindelse med annonsen, ettersom at selskapet Y&R Buenos Aires er eid av selskapet hans, WPP, som er verdens største PR-gruppe.

- Annonsen er helt uakseptabel. Jeg er frastøtt av den og Q&R har sendt ut en beklagelse. Vi har nå gått i gang med en granskning og vil senere avgjøre hva vil vil gjøre, sier Sorrell til The Guardian.

Annonsen skal ha blitt sendt i beste sendetid i Argentina.