Her treffer de et fly

Store mengder bakke-til-luftraketter er på avveie i Irak. Opprørerne kan se ut til å skifte taktikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kan virke som om det hittil ikke har vært noen påtagelig planmessighet og koordinering i de militante grupperingenes aksjoner i Irak. Noe sånt kan man vel heller ikke vente mellom sunnier og shiaer. Men innen disse to store grupperingene har det heller ikke vært nevneverdig planmessighet å spore.

Det viktigste mønsteret man kanskje kan øyne er at de siste restene av Saddam-regimet synes å være på vei inn i skyggenes dal. Andre grupperinger tar plassen i solen.

Gisseltagningene kan selvsagt ha vært ledd i en plan, men det virker mer sannsynlig at de begynte nokså tilfeldig som følge av at anledningen var der, og spredte seg fordi de skapte problemer for okkupantene og gjenoppbyggingen og ble gjenstand for god mediadekning.

At en del gisler nå er frigitt, kan tyde på at religiøse ledere begynner å få et grep på situasjonen. Hvis det er riktig, bør amerikanerne og alle andre prise seg lykkelig - og forholde seg til disse lederne på en fornuftig måte. At nye gisler tas, tyder imidlertid på at situasjonen neppe vil komme under full kontroll.

Hvis kriminelle grupperingen er inne i bildet, kan man dessuten vente langvarige drakamper om løsepenger. Fra blant annet Libanon vet vi også at militante grupper kan holde på gisler i årevis.

Skifte?

Hvis kampene de siste par ukene har kostet motstandsgruppene for mye, kan man kanskje se for seg et skifte til mer beregnende og avmålte aksjoner. Flere gisseltagninger kan bli ledd i dette.

Grupperingene kan dessuten komme til at de vil trenge enkelte spektakulære høydepunkter.

HER TREFFER DE DHL-FLYET:  Bildeserien viser hvordan de skyter en håndholdt  bakke-til-luft-rakett mot DHL-flyet, som blir truffet den 23. november i fjor. Foto: SCANPIX/AFP
HER TREFFER DE DHL-FLYET: Bildeserien viser hvordan de skyter en håndholdt bakke-til-luft-rakett mot DHL-flyet, som blir truffet den 23. november i fjor. Foto: SCANPIX/AFP Vis mer

Situasjonen rundt flyplassene kan illustrere hvilke muligheter som foreligger. De lette, skuldeavfyrte og varmesøkende luftvernrakettene, av den gamle sovjetiske typen Strela og nyere typer, kan nå opp i 4-5000 meters høyde. Dermed er flyene sårbare både ved start og landing og store områder rundt flyplassene vil kunne tjene som operasjonsområde.

Det er spesielt under start, når flyene er tungt lastet med drivstoff og klatrer ut for å vinne høyde og fart, at Strela og andre raketter kan forårsake en katastrofe.

En C-17 Globemaster, som er et meget stort militært transportfly, ble i desember i fjor truffet i en av de fire motorene like etter avgang fra Bagdad lufthavn. Motoren eksploderte men flyet klarte å lande trygt. Det var 46 passasjerer og besetningsmedlemmer ombord. I januar i år gjentok historien seg. En C-5 Galaxy, USAs og den vestlige verdens største militære transportfly, hadde såvidt lettet fra Bagdad da en av de fire motorene eksploderte etter treff. Det var 63 passasjerer og besetningsmedlemmer ombord. Også dette flyet klarte imidlertid å lande igjen uten vesentlige problemer.

Kritisk

Langt verre kunne det ha gått i november i fjor, da en sivil tomotors Airbus A300 fra det internasjonale frakteselskapet DHL ble truffet i venstre vinge utenfor motoren.

Flyet hadde tatt av fra Bagdad lufthavn og hadde nådd opp i omtrent 2400 meters høyde. Bakkanten av vingen ble revet av i flere meters lengde, flyet mistet alle sine tre hydrauliske systemer og all vanlig styring.

Men med stor dyktighet og en god porsjon flaks klarte besetningen å lande igjen ved å styre flyet bare ved hjelp av motorkraft.

En videreutviklet og betydelig mer moderne og effektiv versjon av Strela heter Igla. I et våpenlager som er blitt avdekket har de amerikanske styrkene i Irak funnet en ytterligere forbedret versjon av Igla, som kan være produsert i Russland eller et annet østeuropeisk land. Sporene peker imidlertid først og fremst mot Al-Fatah fabrikken ved statsbedriften Al-Karama i Bagdad. Fabrikken ble inspisert av FNs og Hans Blix' våpeninspektører 11. desember 2002, men deres mandat var å lete etter produksjon av deler til Saddam Husseins Al-Samoud, som var en videreutvikling av de velkjente Scud rakettene.

Al-Samoud rakettene ble ødelagt under våpeninspektørenes kontroll tidlig i 2003. Dette var et av de tiltak Saddam-regimet satte i verk da det begynte å bli virkelig alvor, men uten at det stanset invasjonen. Det er mulig at amerikanerne i dag har klarlagt hvor mange Igla lette luftvernraketter Al-Fatah rakk å produsere før invasjonen. Men hvor det er blitt av dem, vet amerikanerne neppe.

Også nordmennene

Risikoen for å bli beskutt med Strela, Igla eller andre typer lette luftvernraketter gjelder selvsagt også fly på vei ut eller inn med sivilt personell fra FN, hjelpeorganisasjonene eller bedrifter med kontrakter i gjenoppbyggingen. Og den gjelder fly med norske soldater ombord. Her hører spørsmålet om de er del av okkupasjonsstyrken eller ei hjemme i teorienes verden.

KLARTE Å LANDET FLYET: CNN-bildenen viser DHL-flyet like etter at det landet i Bagdad med den ene vingen kraftig revet opp.
<B>MENGDER AV VÅPEN: Disse to karene poserte sør for Bagdad i november i fjor med hver sin SA-14 bakke-til-luft-rakett.