TRUFFET: Lynet slo ned i et Airbus A380 fra Emirates Airlines i London på søndag. Ingen ble skadd hendelsen som ble festet til film (se video under). Foto: REUTERS/Phil Noble/SCANPIX
TRUFFET: Lynet slo ned i et Airbus A380 fra Emirates Airlines i London på søndag. Ingen ble skadd hendelsen som ble festet til film (se video under). Foto: REUTERS/Phil Noble/SCANPIXVis mer

Her treffes verdens største passasjerfly av lyn

Lyste opp himmelen like før landing i London. Se video.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mens fly ofte blir truffet av lyn, er det noe mer uvanlig at det festes til film. Det var tilfelle da dette enorme Airbus A380-flyet fra Emirates Airlines med 500 passasjerer gikk inn for landing på Heathrow i London på søndag, ifølge ABC News.

Verken personer eller fly ble skadd i hendelsen, filmet av fotograf Chris Dawson.

- Jeg så at stormskyene samlet seg, og tenkte at det ble perfekte forholdene for et lynnedslag, sier Dawson til Daily Mail.

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, har selv opplevd «fem-seks lynnedslag både som passasjer og pilot» om bord fly, og sier opplevelsen er dramatisk, men mer ubehagelig enn farlig.

- Dette er noe som skjer ganske ofte, og særlig i «sesongen» - som er våren og sommeren - kan vi ha flere nedslag i måneden. Generelt er det ufarlig, men det kan føre til små skader på flykroppen i form av at det svis millimeterstore hull der lynet gikk inn og ut, sier Hesthammer til Dagbladet.

- Inne i flyet kan det oppleves som et kraftig smell som kan gjøre at passasjerene reagerer. Om det skjer om natten kan man dessuten se et voldsomt lysglimt inne i kabinen, slik at man ikke er i tvil om hva som har skjedd, sier han videre.

Den siste bekreftede passasjerflystyrten i USA som skyldes lyn fant sted i 1967, da en drivstofftank eksploderte, ifølge bladet Scientific American. I dag må alle passasjerfly gjennom en serie strenge sertifiseringstester for å verifisere at designet tåler nedslagene.

Passasjerfly, som er laget av aluminium, er laget slik at strømmen reiser langs det ledende, ytre skallet av flyet før det går ut via en ekstremitet som for eksempel flyhalen. Dermed skånes sensitive, indre deler som strømledninger eller passasjerer.

En del eldre radioinstrumenter, som «nesten ikke er i bruk lenger», kan tenkes å svikte etter et lynnedslag, i tillegg til at blant annet ledninger kan svis over. Det er imidlertid rutiner for å sjekke og påvise dette etter et lynnedslag, forklarer flygesjef Hesthammer.