Her trengs klar vilje

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når den tidligere DnB Nor-sjefen Svein Aaser nå tiltrer som ny styreleder i det kriserammete Nasjonalmuseet har kulturminister Trond Giske valgt en dreven næringslivsleder. Han utmerker seg nettopp gjennom sin erfaring med å snu kriserammete bedrifter. Aaser har gitt uttrykk for at hans hovedoppgave er å sørge for ro ved museet. Det vil han oppnå gjennom å skape et godt klima i styret, før han går i gang med å finne en ny direktør etter Allis Helleland – den tredje i museets korte historie.

Det er en klok framgangsmåte. En ny direktør kan bare lykkes dersom hele institusjonen er innstilt på samarbeid og en ny giv. Museumsledelsen må gjenvinne tillit, hos de ansatte så vel som hos publikum. Den tredje oppgaven er naturligvis å sørge for at planene for et nytt museumsbygg i 2014 blir gjennomført, og at bygget blir både vakkert, funksjonelt og sentralt plassert.

Aaser får følge av to tidligere politikere, Grete Knudsen og André Støylen, som statens representanter i styret. Ingen av dem har kunstfaglig bakgrunn. Det er en klar svakhet, som det er underlig at kulturministeren ikke ser. Nasjonalmuseet trenger ikke et styre bestående av kunsthistorikere og kuratorer. Men en viss erfaring med museumsdrift og forståelse for feltets utfordringer er nødvendig. De ansattes representanter har denne kompetansen. Men de har en annen rolle å spille enn styremedlemmer oppnevnt av eierne.

Svein Aaser ser oppgaven som styreleder ved Norges mest utskjelte kunstinstitusjon som en samfunnstjeneste. Han viser først og fremst til sin lange erfaring fra ledelse i næringslivet, når han blir spurt hvorfor han takket ja til vervet. Erfaring er bra, men langt fra nok. Det trengs vilje, visjoner og dristighet for å få en vaklende institusjon til å blomstre, og bli den ledestjernen i norsk kunstliv den var ment å være.