MASKINROMMET: Her startet trolig dødsbrannen om bord i hurtigruteskipet «MS Nordlys» torsdag formiddag. - Hele maskinrommet er totalt utbrent, sier kilder blant redningsmannskapene Dagbladet har snakket med. Foto: Privat
MASKINROMMET: Her startet trolig dødsbrannen om bord i hurtigruteskipet «MS Nordlys» torsdag formiddag. - Hele maskinrommet er totalt utbrent, sier kilder blant redningsmannskapene Dagbladet har snakket med. Foto: PrivatVis mer

Her tror Havarikommisjonen dødsbrannen startet

Bilder viser et totalt utbrent maskinrom om bord i hurtigruteskipet «MS Nordlys», og kaoset som oppsto.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND (Dagbladet): Nye bilder fra innsiden av hurtigruteskipet «MS Nordlys» viser at brannen, som trolig startet i skipets maskinrom har vært svært voldsom.

Helt utbrent - Det er tydelig at det er snak om ekstreme temperaturer. Hele maskinrommet er utbrent, sier Dagbladets kilde, som arbeider med å redde skipet.

UTBRENT: De nye bildene Dagbladet har fått tilgang til viser et maskinrom som har vært utsatt for ekstreme temperaturer. Foto: Privat
UTBRENT: De nye bildene Dagbladet har fått tilgang til viser et maskinrom som har vært utsatt for ekstreme temperaturer. Foto: Privat Vis mer

- Men det ser ut for at selve maskinen ikke har så store brannskader?

MASKINEN: Bildet viser en av maskinene om bord i «MS Nordlys», og som en kan se har brannen vært kraftig. Foto: Privat
MASKINEN: Bildet viser en av maskinene om bord i «MS Nordlys», og som en kan se har brannen vært kraftig. Foto: Privat Vis mer

- Nå er ikke jeg noen brannfaglig kapasitet, men det er riktig. Det ser ut til at brannen har vært i rommet rundt maskinen mer enn i selve maskinen.
En skal være forsiktig å mene noe om dette som ukyndig på området, men det kan faktisk se slik ut.

INNGANGSPARTIET: Bildet viser inngangspartiet til maskinrommet om bord i «MS Nordlys». Foto: Privat
INNGANGSPARTIET: Bildet viser inngangspartiet til maskinrommet om bord i «MS Nordlys». Foto: Privat Vis mer

- Hvordan var det i rommet ellers?

KAOS: Resepsjonen om bord i «MS Nordlys» er et kaos etter den kraftige slagsiden. Foto: Privat
KAOS: Resepsjonen om bord i «MS Nordlys» er et kaos etter den kraftige slagsiden. Foto: Privat Vis mer

- Kaldt klamt og mørkt, og en masse sot og aske etter det som er brent, sier han.

Kaos Dagbladet fikk i går som første avis flere bilder fra innsiden av skipet som fortsatt ligger til kai i Ålesund.
Av disse bildene gikk det fram at store deler av skipets interiør var skadet av sot og røyk.

FORLATT: I resepsjonen ligger nødutstyret etter evakueringen fortsatt. Foto: Privat
FORLATT: I resepsjonen ligger nødutstyret etter evakueringen fortsatt. Foto: Privat Vis mer

Nye bilder vi har fått tilgang til i dag viser det samme. I tillegg kan en tydelig se at skipet er forlatt i all hast.

KAOS: Slagsiden og vann i lager og lastedekk har gjort at alt fra kartonger og varer til restauranten har samlet seg på babord side. Foto: Privat
KAOS: Slagsiden og vann i lager og lastedekk har gjort at alt fra kartonger og varer til restauranten har samlet seg på babord side. Foto: Privat Vis mer

Resepsjonen viser kaoset, og at slagsiden har gjort sitt.

LAGERET: I skipets lager har renholdsartikler og andre varer ramlet ned fra hyllene etter slagsiden. Foto: Privat
LAGERET: I skipets lager har renholdsartikler og andre varer ramlet ned fra hyllene etter slagsiden. Foto: Privat Vis mer

- Det er et tydelig preg av slagsiden skipet fikk, spesielt torsdag kveld.
Skuffer og skap har åpnet seg og innholdet rast ut, sier vår kilde som også kan fortelle om materielle skader både i lagerrom og skipets nedre lasterom.

I HAUGER: Forbruksvarer i lageret har ramlet ned fra hyllene og samlet seg i hauger. Foto: Privat
I HAUGER: Forbruksvarer i lageret har ramlet ned fra hyllene og samlet seg i hauger. Foto: Privat Vis mer

- I det nedre lasterommet har det jo vært vann og er både glatt og sleipt. Som en kan se av bildene har godset havnet inn i babord skuteside. En del er også skadet av vann i tillegg til sot, sier han.

Dyktige folk - Arbeidet går for fullt, og det nederlandske selskapet Smith som står for arbeidet har gjort en formidabel jobb.
Tidlig i fasen måtte pumpene flyttes fordi de ble fulle av skit som fløt i vannet.

KAFFE: Hauger med Friele kaffe i lasterommet. Her har det i følge Dagbladets kilder kommet inn vann. Slagsiden har gjort at pallene med kaffe har deiset inn i babord side. Foto: Privat
KAFFE: Hauger med Friele kaffe i lasterommet. Her har det i følge Dagbladets kilder kommet inn vann. Slagsiden har gjort at pallene med kaffe har deiset inn i babord side. Foto: Privat Vis mer

- Hva gjør dere nå?

PUMPESLANGER: Slangene til pumpene går forbi kaoset i lasterommet. Foto: Privat
PUMPESLANGER: Slangene til pumpene går forbi kaoset i lasterommet. Foto: Privat Vis mer

- Arbeidet fortsetter med å få skipet tett, og å få tømt det. En må få lettet skipet rundt 2.000 tonn før det kan flyttes, da må det også være sikret for å bli tatt i slep.

UFRAMKOMMELIG: Gods som har samlet seg i hauger gjør det delvis uframkommelig enkelte steder. Foto: Privat
UFRAMKOMMELIG: Gods som har samlet seg i hauger gjør det delvis uframkommelig enkelte steder. Foto: Privat Vis mer

- Er skipet trygt nå?

GJENNOMSØKT: Et kryss på ei lugardør. Her har brannvesenet vært for å sjekke om noen fortsatt var igjen etter evakueringen av «MS Nordlys» torsdag. Foto: Privat
GJENNOMSØKT: Et kryss på ei lugardør. Her har brannvesenet vært for å sjekke om noen fortsatt var igjen etter evakueringen av «MS Nordlys» torsdag. Foto: Privat Vis mer

- Ja, så godt som. Ting kan fortsatt gå galt, men det skal en del til, sier han.

Styrbord motor   -Kollegene mine har vært nede i maskinrommet, men de har ikke fått gjort noen grundige undersøkelser.
De har en foreløpig antakelse, og det ser ut til at brannen har startet i området rundt styrbord hovedmotor, sier havariinspektør Elisabeth Juel Ramos til NTB.

Også hun forteller at deler av skipet bærer tydelig preg av at det har vært en kraftig brann der, mens andre deler av hurtigruta ser uberørt ut. De grundige branntekniske undersøkelsene vil først gjøres etter at Nordlys er dokket og arbeidsforholdene er bedre.