LUFTAS HUMLE: Det var et av Luftforsvarets Hercules-fly som mandag formiddag tok en 90 graders roll i lav høyde over parkeringsplassen på Oslo lufthavn, Gardermoen. Dette bildet ble tatt i 2008 da den nye generasjonen av Hercules-fly kom til Norge, behørig ledsaget av tre F-16-jagere.FOTO: HENNING LILLEGÅRD
LUFTAS HUMLE: Det var et av Luftforsvarets Hercules-fly som mandag formiddag tok en 90 graders roll i lav høyde over parkeringsplassen på Oslo lufthavn, Gardermoen. Dette bildet ble tatt i 2008 da den nye generasjonen av Hercules-fly kom til Norge, behørig ledsaget av tre F-16-jagere.FOTO: HENNING LILLEGÅRDVis mer

Hercules sneiet over parkeringen på Gardermoen

Holdt den reneste flyoppvisning etter takeoff fra Gardermoen kl. 10.43 i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (Dagbladet): - Det var bare taktisk flyging og trening, forklarer Luftforsvaret.

Rollet Etter avgang fra nord på den vestligste rullebanen, svingte flyet brått til venstre.

På vei mot terminalbygningen la flyet seg over i en 90 graders såkalt balanserors-roll, slik at vingene pekte rett opp og ned da det passerte over parkeringsplassen like sør for kontrolltårnet.

Slik flyvning oppleves vanligvis bare på flyshow.

Men i formiddag var det ingen som tok inngangspenger for å vise akrobatikken med den store og tunge maskinen.

For vitner på bakken så det ut som høyden ikke var stort mer enn det 94 meter høye tårnet, som ligger like bak terminalbygningen.

Flyet fløy deretter videre i forholdvis lav høyde over den østre rullebanen, før det klatret oppover på vei mot marsjhøyden.

- Ingen uro Informasjonssjef Jo Kobro var ikke selv vitne til hendelsen.

Etter å ha konferert med vakthavende i kontrolltårnet, er tilbakemeldingen klar:

- Piloten fulgte alle prosedyrer og det var ingen uro i tårnet etter takeoffen.

- Hvor forsvarlig er det å fly i 180 graders vinkel tvers overt flyplassområdet?

- Flyet tok av litt tidligere på banen enn vanlig og svingte nok før det var planlagt. Piloten fløy visuelt og det betyr at man ikke skal følge utflyvningsrutene for instrument-utflyvning, sier Kobro.

- Blir hendelsen rapportert?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, det er det ingen grunn til, sier Kobro.

Fikk lov Han opplyser at flyet skulle nordover og at trafikksituasjonen på Gardermoen var slik at flyet fikk lov til den krappe svingen.

- Hva med å så lavt over tettbebyggelse?

- Det er jo ingen tettbebyggelse på Gardermoen, svarer informasjonssjefen.

- Forsvarlig Informasjonsrådgiver Sigurd Tonning-Olsen i Luftforsvaret henviser til at alle flybevegelsene var klarert med tårnet på Oslo Lufthavn, Gardermoen.

- Er det forsvarlig å fly et så stort fly i 90 graders roll i så lav høyde over et område med mange mennesker?

- Vi anser flygingen som forsvarlig, ikke minst fordi alt var koordinert med kontrolltårnet. Det var med andre ord ikke noe i veien for å ta en slik tydelig sving, sier Tonning-Olsen.

- Vi driver jevnlig slik trening og taktisk flyging. Dette er ikke noe nytt.

- Er nærområdet til Oslo lufthavn er passende sted å bedrive slikt?

- Som sagt, vi anser det som forsvarlig fordi det var koordinert med kontrolltårnet.

Utenfor tettbebyggelse har vi krav om at flygingen skal skje i minst 500 fots høyde når man har øyekontakt med bakken, sier Luftforsvarets informasjonsrådgiver.