Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hernes: - Må få konsekvenser

- Et så dårlig resultat bør få konsekvenser for lærerne og rektorene i den norske skolen, sier tidligere utdanningsminister Gudmund Hernes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver femte norske elev er analfabet

- Når mange elever går ut av skolen uten å kunne lese og skrive, må en se på hva lærerne gjør i klasserommet, sier han. Den norske skolen skal bidra til likhet, ikke ulikhet.

Mange elever går på skolen i ni år uten å lære å lese og skrive. Hvis det ikke skyldes sosial bakgrunn, men hvilken klasse man havner i, må det bety at noen lærere gjør en for dårlig jobb, mener Hernes. Den tidligere utdanningsministeren er overrasket over at det er så mange svake elever i skolen.

-Stemmer dette, må alle ledd i systemet undersøkes, sier Hernes.

Rektorene må inn i klasserommet for å følge opp den enkelte lærer. Videre må lærerutdanningen vurderes, mener Hernes.

Hele Norges coronakart