Herreavdelingen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Da Eirik Stubø overtok sjefsstolen på Nationaltheatret etter Ellen Horn, var forventningene store. Ung og med stor suksess fra Rogaland Teater, kom han for å sette fart i landets hovedscene. Her skulle det arbeides hardt for å unngå søvndyssende likegyldighet og forutsigbare svisker. Hu og hei, og hittil har Stubø lagt bak seg en særdeles middelmådig vårsesong. Til gjengjeld bærer høstens repertoar sterkt preg av nytenkning, idet han har parkert flesteparten av sine ypperlige kvinnelige skuespillere og overlatt scenen til et drabelig lag herrer i alle aldere.
  • Det er ikke nytt at scenekunsten tilbyr få roller for kvinner og nesten ingen for voksne kvinner. Det nye er at verden holder på å forandre seg. Nå skriver også kvinnelige dramatikere om både menn og kvinner. Hvis Stubø fortsatt ikke tar poenget, ønsker vi lykke til med kvinneopprøret.