Het børs-kurve

Siden Elle «Kroppen» McPherson ble første Hennes & Mauritz-piken i 1990, har norske salgstall og svenske børskurver pekt rake veien oppover.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KYLIES HOPP: I løpet av den siste uka før månedsskiftet november-desember gjør H&M-aksjene et verdihopp. Fortsatt har ingen slått Elle McPherson-hoppet på 8,5 prosent. Muligens kan Kylie Minouge - som kommer opp på boards neste uke - bli en utfordrer.

I dag er hver H&M-aksje verdt 573 svenske kroner. I 1990, like før McPherson ble den første av hittil ni undertøysjulemodeller, var den samme aksjen verdt fattige ni kroner.
På åtte år har H&M-aksjene økt sin verdi med 6367 prosent!
Omsetningstallene i Norge står ikke mye tilbake for de hete kurvene til Elle McPherson, Cindy Crawford, Naomi Campbell og de andre.
I 1990 ble det solgt undertøy og andre H&M-klær for 700 millioner kroner. I fjor var omsetningen like under to milliarder - nesten en tredobling.
Markedssjef Roger Johansen ved Hennes & Mauritz i Oslo tror undertøyskampanjen før jul er overvurdert. Men modellene er kommet for å bli. Deres myke kurver symboliserer hard verdistigning. Hvert år.
H&M-konsernet er blitt Stockholms heteste børsrakett, og det skal finnes flere norske aksjeinnehavere:
- Jeg vil tro at de såkalte Norden-fondene har sikret seg poster - dessuten kanskje også et par forsikringsselskaper, sier fondsmekler John Thomassen i DnB.
Han betegner det svenske konsernet som «en formidabel kule», med en kursstigning som ikke likner noe annet.