Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hett på nett

TRONDHEIM (Dagbladet): I helsides avisannonser for nettstedet biip.no får jenter tilbud om å laste ned søte logoer som «love», «sommerfugl» og «hjerter» til sine mobiltelefoner. Guttene blir tilbudt frekkiser som «skrev», «penetrasjon» og «bakfra».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er nettstedet biip.no som velger å markedsføre sine mobillogoer på denne måten, blant annet gjennom en helsides annonse i forrige nummer av Natt & Dag. Der er det listet opp en rekke søte «damelogoer» og svært sexfikserte «herrelogoer».

- Det er tydelig at firmaet har veldig klare ideer om hva som passer for jenter og gutter, men det er ikke godt å si hvor veloverveid det er. Annonsen bygger jo på gode, gamle fordommer, sier fungerende nestleder Lars Christensen hos Likestillingsombudet.

Innrømmer

Ansvarlig redaktør i biip.no, Mario Cocozza, innrømmer at annonseteksten viser et veldig stereotypt syn på kjønnene.

- Jeg vet ikke hvorfor vi har gjort det sånn, sier Cocozza.

Han har ikke fått noen reaksjoner fra folk som synes annonsen er dum, og han avviser at firmaet har et spesielt fordomsfullt syn på kjønnene.

- Vi har jo annen markedsføring også, og det er fritt opp til hver enkelt mobilbruker hva slags logo han eller hun velger. Det er ikke sånn at ei jente må velge blant de såkalte «damelogoene», sier Mario Cocozza.

Det foreligger ingen statistikk som viser hva slags logoer de ulike kjønnene velger. Listene er altså lagd ut fra hva firmaet tror jenter og gutter foretrekker.

Sommerhit

Nedlasting av logoer til mobiltelefonen er blitt en hit i sommer. Bare fra nettstedet biip. no, er det ifølge redaktøren lastet ned rundt en million logoer siden mai. Det er også mange andre aktører i dette markedet, og konkurransen er stor.

Om bakgrunnen for den store interessen for mobillogoer, sier Mario Cocozza:

- Jeg er 25 år og har mobiltelefon. Jeg elsker duppeditter og å gjøre mobilen litt mer personlig. På 90-tallet er det ikke om å gjøre å være like alle andre, men å finne sin egen personlige stil. Jeg tror de fleste ungdommer bruker mobilen som et bilde på sin identitet.

[email protected]ladet.no

LOKKER MED SEX: Sexlogoene er myntet på gutta. Jentene anbefales søtere logoer.