Hevder beltevognene er destruert

Oljeservicegiganten Schlumberger sier at de har destruert alle beltevognene de sendte fra Norge til Sudan. Men de vil ikke legge fram dokumentasjon for påstanden.

ARBEIDSHEST: Slike beltevogner av merket Hägglund BV206 ble solgt fra Forsvaret til den britiske militærforhandleren Andrew Jackson og hans norske kompanjong Harald Wærpen. I samarbeid med den amerikanske oljegiganten Schlumberger ble 30 av dem eksportert til Sudan. Vognene skal ha blitt malt om og våpenfester demontert før eksporten. Foto: Forsvaret
ARBEIDSHEST: Slike beltevogner av merket Hägglund BV206 ble solgt fra Forsvaret til den britiske militærforhandleren Andrew Jackson og hans norske kompanjong Harald Wærpen. I samarbeid med den amerikanske oljegiganten Schlumberger ble 30 av dem eksportert til Sudan. Vognene skal ha blitt malt om og våpenfester demontert før eksporten. Foto: Forsvaret Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Dagbladet avslørte i september hvordan beltevogner fra Forsvaret ble eksportert fra Norge til krigsherjede Sudan. Den amerikanske oljegiganten Schlumberger og deres datterselskap Westerngeco var dypt involvert i eksporten. Nå hevder de at regimet til diktator Omar al-Bashir aldri fikk tak i beltevognene de sendte til landet hans.

- Disse vognene var ombygget og modifisert fra militært til sivil bruk før de ble sendt fra Norge. Etter at de seismiske operasjonene var ferdige, ble vognene eksportert ut av Sudan til våre lagerlokaler for ødeleggelse, sier kommunikasjonsjef Ariane Labadens til Dagbladet.

Ødelagt Før de første beltevognene ble eksportert i 2006 var Westerngeco i kontakt med Utenriksdepartementet (UD) og fikk grønt lys til eksporten. Da Dagbladet i september avslørte forsendelsene ba Utenriksdepartementet oljeselskapet om en forklaring.

- WesternGeco søker å operere i strengt samsvar med nasjonal og internasjonal lovgivning. I denne saken har vi jobbet i nært samarbeid med UD, og vi har oversendt til dem relevant dokumentasjon og detaljer om kjøretøyenes bevegelser og påfølgende destruksjon, sier Labadens.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer