ARBEIDSHEST: Slike beltevogner av merket Hägglund BV206 ble solgt fra Forsvaret til den britiske militærforhandleren Andrew Jackson og hans norske kompanjong Harald Wærpen. I samarbeid med den amerikanske oljegiganten Schlumberger ble 30 av dem eksportert til Sudan. Vognene skal ha blitt malt om og våpenfester demontert før eksporten. Foto: Forsvaret
ARBEIDSHEST: Slike beltevogner av merket Hägglund BV206 ble solgt fra Forsvaret til den britiske militærforhandleren Andrew Jackson og hans norske kompanjong Harald Wærpen. I samarbeid med den amerikanske oljegiganten Schlumberger ble 30 av dem eksportert til Sudan. Vognene skal ha blitt malt om og våpenfester demontert før eksporten. Foto: ForsvaretVis mer

Hevder beltevognene er destruert

Oljeservicegiganten Schlumberger sier at de har destruert alle beltevognene de sendte fra Norge til Sudan. Men de vil ikke legge fram dokumentasjon for påstanden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet avslørte i september hvordan beltevogner fra Forsvaret ble eksportert fra Norge til krigsherjede Sudan. Den amerikanske oljegiganten Schlumberger og deres datterselskap Westerngeco var dypt involvert i eksporten. Nå hevder de at regimet til diktator Omar al-Bashir aldri fikk tak i beltevognene de sendte til landet hans.

- Disse vognene var ombygget og modifisert fra militært til sivil bruk før de ble sendt fra Norge. Etter at de seismiske operasjonene var ferdige, ble vognene eksportert ut av Sudan til våre lagerlokaler for ødeleggelse, sier kommunikasjonsjef Ariane Labadens til Dagbladet.

Ødelagt Før de første beltevognene ble eksportert i 2006 var Westerngeco i kontakt med Utenriksdepartementet (UD) og fikk grønt lys til eksporten. Da Dagbladet i september avslørte forsendelsene ba Utenriksdepartementet oljeselskapet om en forklaring.

- WesternGeco søker å operere i strengt samsvar med nasjonal og internasjonal lovgivning. I denne saken har vi jobbet i nært samarbeid med UD, og vi har oversendt til dem relevant dokumentasjon og detaljer om kjøretøyenes bevegelser og påfølgende destruksjon, sier Labadens.

Avviser Dagbladet har i to uker bedt Westerngeco om å legge fram dokumentasjon på at beltevognene faktisk ble destruert. Vi har også spurt selskapet om hvor, når og hvordan denne destruksjonen fant sted.

Dette har ikke Westerngeco svart på, utover å si at vognene ble ødelagt i et annet land enn Sudan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- UD kan bekrefte at vi har mottatt omfattende dokumentasjon fra det aktuelle selskapet, og vi har har ingen informasjon eller indikasjon på at vilkårene for utførsel av sivile beltevogner til sivil bruk i Sudan ikke er oppfylt, sier kommunikasjonsrådgiver Ane H. Lunde i UD til Dagbladet.

Fengselsdom Eksporten ble delvis organisert fra England og noen av beltevognene hadde vært der før de ble sendt tilbake til Norge og videre til Sudan. Britiske tollmyndigheter avslørte eksporten og en av Europas største forhandlere av brukt militært utstyr, Andrew Jackson, ble dømt til to år og åtte måneders fengsel for brudd på EUs strenge våpenembargo mot Sudan.

BEVIS: Disse bildene av Hägglund BV206 beltevogner som blir lastet inn i et russisk cargofly på Gardermoen er en del av bevismaterialet som fikk Andrew Jackson dømt.
BEVIS: Disse bildene av Hägglund BV206 beltevogner som blir lastet inn i et russisk cargofly på Gardermoen er en del av bevismaterialet som fikk Andrew Jackson dømt. Vis mer

Embargoen ble innført etter den sudanske regjeringens herjinger i den vestlige regionen Darfur, der det anslås at 300 000 mennesker ble drept. Sudans president Omar al-Bashir er nå etterlyst av den internasjonale straffedomstolen i Haag for folkemord.

Først var det dialog mellom Jackson og innkjøpskontoret til den sudanske hæren om kjøp av 400 beltevogner. Men så endret kontakten seg til å være mellom seismikkselskapet Westerngeco og Jackson. Seismikkselskapet har nære forbindelser med regimet i Karthoum, og er også representert i Norge. Det var for å unngå embargoene til EU og USA, at eksporten ble organisert ved at Westerngeco kjøpte beltevognene i Norge og eksporterte dem til seg selv i Sudan.

Nyttige Westerngeco har hele tiden hevdet at beltevognene skulle brukes til til oljeleting i sumpområdene i sør. Hägglund BV206 er ambifiske og har ekstremt god framkommelighet i ulendt terreng.

- Beltevogner kan være veldig egnet som militært materiell. De klimatiske og topografiske forholdene i Sør-Sudan er slik at beltevogner er veldig nyttige - også i militære operasjoner, har FNs tidligere spessialutsending Hilde Frafjord Johnson uttalt til Dagbladet.

Hun fortalte at hun selv som sjef for FNs fredsbevarende operasjon i landet sendte en forespørsel til New York for å få slike kjøretøy til FN.

- Vi trengte dem i våre operasjoner. Det er så vanskelig framkommelighet i sumpområder og i regntida. I deler av Sør-Sudan er det regntid seks-åtte måneder i året, sier hun.

MILITÆRFORHANDLER: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglundd BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore Bergsaker
MILITÆRFORHANDLER: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglundd BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore Bergsaker Vis mer