Hevder flygerne om bord var bevisstløse under flyets raske nedstigning

- Helt stille i førerhuset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den offentlige finske fjernsynskanalen YLE hevder at flygerne i ulykkesflyet var bevisstløse under flyets raske nedstigning før sammenstøtet med fjellet Trois Evêches i de franske alpene.

De 150 personene om bord i Germanwings-flyet på vei fra Barcelona til Düsseldorf omkom i møtet med de franske alpene.

Pekka Henttu, som er generaldirektør for sivil luftfart i Finlands direktorat for transportsikkerhet, sier taleopptakeren, som nå er til analyse utenfor Paris, avslører at det var helt stille i flyets førerhus mens flyet sank mot bakken. Dette melder avisa La Vanguardia i Barcelona. Dette er ikke bekreftet på annet hold.

- Foruroligende og underlig Hvorfor var flygeren og andreflygeren helt tause i de siste ti minuttene mens ulykkesflyet gikk raskt nedover før det traff fjellveggen i Trois Evêches (Tre Biskoper på norsk)? Dette spør etterforskerne seg, skriver den spanske avisa El País.

- Dette er "det rareste" og "foruroligende", sier flere fagfolk, som kaller ulykka "veldig underlig".

Få minutter etter å ha lettet fra flyplassen El Prat i Barcelona klokka 09:55 hadde flygerne varslet flygelederne i Aix-en-Provence at de straks kom inn i fransk luftrom. Flyet lå, som forutsett, i 11 582 meters høyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klokka var 10:30 og de franske flygelederne ba flygerne om å holde seg i denne høyda. De svarte bekreftene, fortalte den franske miljøvernministeren, Ségolène Royal, i fransk radio.

Klokka 10:31 begynte så flyet ei merkelig nedstigning i en fart av 900 til 1200 meter i minuttet.

Flygelederne i Aix-en-Provence kalte straks opp flyet. Men de fikk intet svar.

- Kraftig fall i lufttrykk Det ble slått alarm fra en flygeleder. Straks tok et jagerfly av typen Mirage 2000 av fra flybasen i Orange for å møte Airbus 320. Klokka var 10:40. Et minutt etterpå, uten at flygerne om bord hadde svart på noe anrop, styrtet flyet i en fart av om lag 800 kilometer i timen.

Dette har fått fagfolk til å tenke på et brått og kraftig fall i lufttrykket inne i flyet som en mulig årsak til ulykka.

To øyenvitner nær ulykkesstedet så flyet komme uten flammer eller røyk fra brann.

Hvis lufttrykket inne i flyet plutselig faller må flygerne få flyet raskt ned til 3000 meters høyde. Hvis de ikke raskt klarer dette kan de miste bevissthet. Dette kan forklare deres taushet.

150 omkomne Alle de 150 om bord omkom da Germanwings-flyet styrtet på vei fra Barcelona i Spania til Düsseldorf i Tyskland tirsdag formiddag, ifølge NTB. Blant de omkomne er 16 skoleelver fra byen Joseph-König-Gymnasium i Haltern i delstaten Nordrhein-Westfalen.

Germanwings har kommet med en ny oversikt over nasjonalitetene på de som var ombord i flyet:

72 fra Tyskland, 35 fra Spania, to fra Australia, to fra Argentina, to fra Iran, to fra Venezuela, to fra  USA, samt en person fra Storbritannia, Nederland, Colombia, Mexico, Japan, Israel, Denmark og Belgia.

Nasjonaliteten til noen av passasjerene er fortsatt ikke klarlagt.

FÅTT STOR STØYT: Denne taleregistratoren ble funnet tirsdag. Klokken 16 onsdag kommer den førte informasjonen om hva slags lyder og kommunikasjon den inneholder. Men hvis den innmaten er skadet, kan det bli vanskelig å hente ut informasjon.
FÅTT STOR STØYT: Denne taleregistratoren ble funnet tirsdag. Klokken 16 onsdag kommer den førte informasjonen om hva slags lyder og kommunikasjon den inneholder. Men hvis den innmaten er skadet, kan det bli vanskelig å hente ut informasjon. Vis mer

Å identifisere de omkomne etter flyulykka kommer til å ta mange dager, sier statsadvokat Brice Robin i Marselle, hvor det rettslige ansvaret for å etterforske ulykka ligger.

Kunngjør analyse Byrået for Etterforsking og Analyse (BEA) i Frankrike har offentliggjort et bilde av den skadene taleopptakeren fra ulykkesflyet, som man nå analyserer. Den er skadet, men man har godt håp om å kunne få ut opplysninger.

Trolig vil BEA kunngjøre sine første funn fra analysen i ettermiddag klokka 16. Om man finner hørbart opptak av samtale inne i førerhuset på flyet kan dette gi de første sporene til hva som gikk galt. BEA holder til på flyplassen Le Bourget utenfor Paris.

Det vil ta flere måneder før den endelige rapporten av analysene legges frem, ifølge NTB.

New York Times meldte rett før klokken fire onsdag om at flygeregistratoren, den andre svarte boksen, er funnet. Den er sterkt skadet og ei minnebrikke i denne mangler, melder avisa. Dette er en opptaker som samler alle tekniske målinger fra instrumentene om bord under flyturen.