I HARDT VÆR: Akkurat nå pågår det 20 etterforskninger som angår eller involverer Donald Trump eller folkene rundt ham. Foto: REUTERS/Carlos Barria/File photo
I HARDT VÆR: Akkurat nå pågår det 20 etterforskninger som angår eller involverer Donald Trump eller folkene rundt ham. Foto: REUTERS/Carlos Barria/File photoVis mer

Hevder Fox News unnlot å publisere Trump-sak

I en større artikkel i The New Yorker, hevdes det at Fox News visste om Daniels-saken, men unnlot å trykke den.

Det er en av flere ting som kommer fram i en lengre artikkel publisert i The New Yorker som skaper reaksjoner. Saken er omtalt i flere internasjonale medier, blant annet The Guardian.

Det er skrevet utallige spaltekilometre om saken der Stormy Daniels (hvis ekte navn er Stephanie Clifford) hevder at hun hadde sex med Donald Trump tilbake i 2006, og at han skal ha betalt henne 130 000 dollar for å tie. Det har ført til spekulasjoner om at Donald Trump i løpet av valgkampen gjorde seg skyldig i ulovlig valgkampbidrag.

I den store artikkelen hevdes det at Fox News, som eies av mediemogulen Rupert Murdoch, skal ha visst om de angivelige hysjepengene. Men de skal ha unngått å gjøre saken fordi Murdoch ville at Trump skulle vinne valget, ifølge New Yorker.

Avisa skriver at en av TV-kanalens journalister satt med beviser for den påståtte affæren og de angivelige hysjepengene.

MEDIEMOGUL: Rupert Murdoch. Foto: Rob Latour/REX/Shutterstock
MEDIEMOGUL: Rupert Murdoch. Foto: Rob Latour/REX/Shutterstock Vis mer

Dysset det ned

Disse hysjepengene har blitt en stor del av etterforskningen mot presidenten. Hans advokat, Michael Cohen, har seinere innrømmet å ha drevet med ulovligheter økonomisk under Trumps valgkamp, også med koblinger til Daniels-betalingen.

- JEG VET IKKE: Pornostjerna Stormy Daniels skal ha fått 130 000 dollar for å holde tett om et påstått seksuelt forhold til Donald Trump. Donald Trump hevdet tidlig i april at han ikke visste om pengene, eller hvor de kom fra. Video: CNN Vis mer

Presidenten har hele tiden benektet påstandene om at han har hatt en affære med Daniels, og hevder at han ikke visste om utbetalingen på forhånd.

Han har innrømmet at han i ettertid fikk vite at hans tidligere advokat Michael Cohen utførte betalingen, og har sagt at han har betalt tilbake summen som ble brukt.

TALTE: USAs president Donald Trump holdt sin årlige «State of the Union»-tale til det amerikanske folk natt til onsdag, men underveis var det en annen som stjal showet. Video: AP, Twitter. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Fox: - Klarte ikke å verifisere

Murdoch er en av mediebransjens mektigste, og eier gjennom sitt selskap News Corporation blant annet storavisa The Times og Wall Street Journal.

Men det er ikke første gang han er i sentrum for en mulig skandale. I 2011 ble avisa News of the World lagt ned etter at det viste seg at de hadde drevet telefonavlytting av flere kjendiser og andre personer.

I den lange artikkelen publisert i The New Yorker, hevdes det blant annet at Fox News har en slags evne til å påvirke regjeringen.

I artikkelen omtales også dette mye omtalte oppkjøpet av AT&T.

Ifølge The Guardian viser Fox News til en uttalelse publisert i fjor når de blir spurt om å kommentere saken:

- Som mange andre medier, jobbet vi i 2016 med saken om Stephanie Cliffords påstand om daværende presidentkandidat Donald Trump og en mulig utbetaling gjort av advokat Michael Cohen. Vi klarte ikke å verifisere alle fakta og publisere en artikkel.

Skaper reaksjoner

Mye av det som kommer fram i artikkelen har skapt reaksjoner i USA.

Ted Lieu, kongressmann tilhørende Demokratene, twitret:

- Hvis det som kommer fram i artikkelen stemmer, har Donald Trump misbrukt makten sin.

Trump-kritiker og advokat George Conway skriver:

- Hvis dette stemmer, vil det utvilsomt være grunnlag for at han kan bli stilt for riksrett.

Magasinet Esquire omtaler saken som «skikkelig, virkelig, ordentlig rar». Også CNN har omtalt artikkelen.

Akkurat nå pågår det rett under 20 etterforskninger som angår eller involverer Trump eller apparatet rundt ham.