FRÅDET: Gordon Brown var svært opprørt i intervjuet med BBC, der dette bildet er tatt. Foto: BBC/AP/Scanpix
FRÅDET: Gordon Brown var svært opprørt i intervjuet med BBC, der dette bildet er tatt. Foto: BBC/AP/ScanpixVis mer

Hevder Gordon Brown lyver om sin alvorlig syke sønn

The Sun med voldsomt motangrep mot eks-statsministeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hele The Suns forside i dag er dekket av én sak: BROWN WRONG er tittelen.

Forsideoppslaget er skrevet av politisk redaktør Tom Newton Dunn, etter at Brown i et sterkt intervju med BBC kom med voldsom kritikk av avisa for et tidligere forsideoppslag om Browns alvorlig syke sønn Frasier.

Brown hevdet avisa på urettmessig vis hadde skaffet seg tilgang til sønnens legejournal, at tidligere redaktør - nå News International-topp - Rebekah Brooks nærmest truet ham før publisering, og at han brøt ut i gråt da han så oppslaget.

Tom Newton Dunn publiserer i dag en helt annen versjon:

Kjenner familien - Vi oppdaget at eksstatsministerens fire år gamle sønn Fraser hadde cystisk fibrose. Vi kan avsløre at informasjonen kom fra en far som selv hadde en sønn med sykdommen - og som ønsket å sette søkelyset på alle de som var rammet og led av og med sykdommen, skriver den politiske redaktøren, og legger til:

OMDISKUTERT: Her er bildet The Sun trykket til saken om ekteparet Brown og sønnen. Bildet var tatt i en annen sammenheng. Foto: David Cheskin/PA/Scanpix
OMDISKUTERT: Her er bildet The Sun trykket til saken om ekteparet Brown og sønnen. Bildet var tatt i en annen sammenheng. Foto: David Cheskin/PA/Scanpix Vis mer

- Da vi kontaktet tidligere Labour-leder Brown, og kona Sarah, ga de oss sitt samtykke til å kjøre saken.

The Sun intervjuer også sin anonyme kilde, som slår fast at han aldri har hatt tilgang til Frasers legejournal. Kilden har selv bånd til Brown-familien, mens hans identitet er ikke kjent - ei heller om han kjenner Gordon Brown personlig, eller bare hans familie.

I forsidesaken står det ingenting om hvorvidt kilden fikk penger for de pikante opplysningene.

Drittpakke - Jeg følte at jeg hadde fått rettferdighet gjennom å kontakte The Sun, sier den anonyme barnefaren.

Utover i saken tar The Sun seg også plass til en lengre drittpakke med to-tre år gamle, anonyme påstander som gjelder forholdet avisa og Brown imellom.

BROWN WRONG: Dagens forside i The Sun. Faksimile: The Sun
BROWN WRONG: Dagens forside i The Sun. Faksimile: The Sun Vis mer

To bilder av ekteparet Brown sammen med Rebekah Brooks og Rupert Murdoch - tatt på offisielle mottagelser, der det ville blitt sett på som ytterst sært å ikke smile høflig for kameraet - er også lagt inn i saken, for å vise hvor lite Brown-paret angivelig reagerte på oppslaget den gangen det ble publisert.

Også britisk politi skal tidligere ha jobbet med opplysninger om at News International jaktet Gordon Brown.

Politiet i Plymouth sørvest i England skal under operasjon Reproof ha avslørt det første av det som skal ha vært systematiske forsøk på å få ut konfidensiell informasjon om den tidligere statsministeren.

RINGTE GORDON BROWN: Rebekah Brooks var på tråden med Brown - angivelig i et ubehagelig tonefall - før publisering av den omdiskuterte saken. Hva som ellers skjedde har de to partene svært forskjellige varianter om. Foto:  Reuters/Andrew Winning/Scanpix
RINGTE GORDON BROWN: Rebekah Brooks var på tråden med Brown - angivelig i et ubehagelig tonefall - før publisering av den omdiskuterte saken. Hva som ellers skjedde har de to partene svært forskjellige varianter om. Foto: Reuters/Andrew Winning/Scanpix Vis mer