KRASJ: En mann med god innsikt i det som skjedde med flight MH17 som krasjet i Ukraina i juli i fjor skal nå ha valgt å ta bladet fra munnen og fortelle hva som faktisk skjedde den skjebnesvangre dagen da 298 mennesker mistet livet. Foto: REUTERS/Antonio Bronic/NTB Scanpix
KRASJ: En mann med god innsikt i det som skjedde med flight MH17 som krasjet i Ukraina i juli i fjor skal nå ha valgt å ta bladet fra munnen og fortelle hva som faktisk skjedde den skjebnesvangre dagen da 298 mennesker mistet livet. Foto: REUTERS/Antonio Bronic/NTB ScanpixVis mer

Hevder informant vet sannheten om MH17, men frykter at avsløringa vil bli holdt hemmelig

Skal ha fått 360 millioner kroner for avsløringa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En mann med god innsikt i det som skjedde med flight MH17 som krasjet i Ukraina i juli i fjor skal nå ha valgt å ta bladet fra munnen og fortelle hva som faktisk skjedde den skjebnesvangre dagen da 298 mennesker mistet livet.

Det forteller en privatetterforsker ved navn Josef Resch ifølge den troverdige britiske avisa The Telegraph.

Problemet er bare at han visstnok ikke vil dele denne informasjonen med offentligheten. Hemmeligheten om hendelsesforløpet ble visstnok fortalt til en anonym klient som tilbød svimlende pengesummer for å få vite sannheten om ulykka.

Resch tror det vil komme en avsløring veldig snart, men er samtidig litt bekymret for at informasjonen vil bli feid under teppet. Det skriver Independent.

«Blame-game» Det tok ikke lang tid før beskyldningene begynte å hagle da Malaysia Airlines-flyet krasjet i Ukraina.

Vestlige ledere, med USA og Barack Obama i spissen, mente det var hevet over enhver tvil at flyet ble skutt ned av en BUK bakke-til-luft-missil og at denne ble avfyrt av pro-russiske opprørere.

De sa videre de nevnte opprørerne trodde det var et militærfly de skjøt på, og at de ikke innså at det var et svært passasjerfly før det var for sent.

GODT BETALT:  Privatetterforsker Resch sier at hans klient, som ikke blir identifisert da han kun hadde med vedkommende å gjøre via en sveitsisk mellomann, sa seg villig til å betale svimlende 360 millioner norske kroner for informasjonen som kunne løse mysteriet. Foto: EPA/ALEXANDER ERMOCHENKO/NTB SCANPIX
GODT BETALT: Privatetterforsker Resch sier at hans klient, som ikke blir identifisert da han kun hadde med vedkommende å gjøre via en sveitsisk mellomann, sa seg villig til å betale svimlende 360 millioner norske kroner for informasjonen som kunne løse mysteriet. Foto: EPA/ALEXANDER ERMOCHENKO/NTB SCANPIX Vis mer

Russerne på sin side skylder på Ukraina, og sier at et ukrainsk jagerfly ble registrert i nærheten av MH17 like før det gikk i bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette har blitt benektet av ukrainske myndigheter.

Ber klienten Privatetterforsker Resch sier at hans klient, som ikke blir identifisert da han kun hadde med vedkommende å gjøre via en sveitsisk mellomann, sa seg villig til å betale svimlende 360 millioner norske kroner for informasjonen som kunne løse mysteriet.

- Min klient har fått den informasjonen de vil ha, så dermed er jobben min ferdig. Jeg forventer at det vil komme en avsløring ganske snart. Folk som betaler så mye penger holder ikke informasjonen for seg selv, sier han til det tyske magasinet Capital.

Men litt senere virker ikke Resch like brennsikker lenger, og kommer med en appell til sin klient om å offentliggjøre hemmeligheten. Dette skal han ha gjort til Spiegel.

- Jeg har en forespørsel: at klienten min går ut med det de vet. Jeg er redd for at dette kommer til å bli håndtert internt og holdt hemmelig.

Han har også spekulert i om det kan være et stort etterretningsbyrå som har sikret seg informasjonen.

Manipulerte bilder Russiske myndigheter skal ifølge en rapport fra de uavhengige gravejournalistene i Bellingcat som kom tidligere i juni ha endret flere bilder for å vikle inn det ukrainske militæret i nedskytingen av flyet som styrtet 17. juli i fjor.

SKYLDA: Vestlige ledere, med USA og Barack Obama i spissen, mente det var hevet over enhver tvil at flyet ble skutt ned av en BUK bakke-til-luft-missil og at denne ble avfyrt av pro-russiske opprørere. Foto: ANP / ROBIN VAN LONKHUIJSEN / NTB Scanpix
SKYLDA: Vestlige ledere, med USA og Barack Obama i spissen, mente det var hevet over enhver tvil at flyet ble skutt ned av en BUK bakke-til-luft-missil og at denne ble avfyrt av pro-russiske opprørere. Foto: ANP / ROBIN VAN LONKHUIJSEN / NTB Scanpix Vis mer

Bildene viser BUK-missilkjøretøy, som tilhører den ukrainske hæren, men gravejournalistene har funnet ut at bildene er tatt måneden før styrten. 

Det fremgår av rapporten at bildene er blitt manipulerte for å gi inntrykk av de er tatt i dagene før og etter styrten. Egentlig var bildene fra tidlig juni. 

- Disse anklagene, som angår majoriteten av den informasjonen russiske myndigheter har publisert, representerer åpenbart et forsøk fra på å narre verdenssamfunnet og ofrenes familier, skriver Bellingcat i rapporten. 

Flere usannheter I etterkant av styrten hevdet russiske myndigheter på en pressekonferanse at passasjerflyet endret kurs. Flere rapporter har i etterkant avvist dette, og viser at flyet ikke endret kurs.

Det russiske forsvarsdepartementet hevdet at en videofilm av et Buk-missilkjøretøy ble filma fra den ukrainsk kontrollerte byen Krasnoarmeisk. Bellingcat fremholder at dette viser seg å være løgn, ettersom en analyse av filmen viser at videoen ble filmen fra den separatistkontrollerte byen Luhansk.

Videre fremla russerne radarbilder som viser et fly i nærheten av MH17 etter at passasjerflyet ble skutt ned. Bellingcat hevder at dette ikke var et fly, men nesten helt sikkert deler av MH17 etter at passasjerflyet knuste over østlige Ukraina.

Russisk BUK Grunnleggeren av Bellingcat, Eliot Higgins, har uttalt tidligere at Russland må ta ansvaret for nedskytingen av MH17, ifølge Malaysian Insider.

Tidligere har en britisk etterforskningsgruppe sammenlignet bildene publisert av russiske myndigheter og bilder fra Google Maps. Ved hjelp av denne metoden, kunne de følge det et BUK-kjøretøys kurs fra en russisk militærbase i Kursk til byen Hrabroce i Ukraina hvor flyet styrtet i bakken.

SNARLIG AVSLØRING?: Resch tror det vil komme en avsløring veldig snart, men er samtidig litt bekymret for at informasjonen vil bli feid under teppet. Det skriver Independent. Foto: EPA/ALEXANDER ERMOCHENKO/NTB SCANPIX
SNARLIG AVSLØRING?: Resch tror det vil komme en avsløring veldig snart, men er samtidig litt bekymret for at informasjonen vil bli feid under teppet. Det skriver Independent. Foto: EPA/ALEXANDER ERMOCHENKO/NTB SCANPIX Vis mer

Etter krasjet, viser bildene at missilkjøretøyet kjører tilbake mot basen i Kursk, men med et mindre missil på taket. 

Malaysia Airlines flygning MH17 var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur da det den 17.juli styrtet i nærheten av opprørskontrollerte Donetsk i Øst-Ukraina. Alle de 298 personene om bord mistet livet.

KURSENDRING:  I etterkant av styrten hevdet russiske myndigheter på en pressekonferanse at passasjerflyet endret kurs. Flere rapporter har i etterkant avvist dette, og viser at flyet ikke endret kurs. Foto: AFP PHOTO/ BULENT KILIC / NTB SCANPIX
KURSENDRING: I etterkant av styrten hevdet russiske myndigheter på en pressekonferanse at passasjerflyet endret kurs. Flere rapporter har i etterkant avvist dette, og viser at flyet ikke endret kurs. Foto: AFP PHOTO/ BULENT KILIC / NTB SCANPIX Vis mer