Malaysia Airlines MH370:

Hevder mysteriet er løst

En britisk luftfartsingeniør mener han har funnet ut hvor flyvraket fra forsvinningen av MH370 i 2014 befinner seg. Han er også klar på hva han tror skjedde med flyet.

FORSVUNNET: Sju år etter forsvinningen av MH370 har man fortsatt ikke funnet flyvraket. Foto: Pool / Reuters
FORSVUNNET: Sju år etter forsvinningen av MH370 har man fortsatt ikke funnet flyvraket. Foto: Pool / Reuters Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

8. mars 2014 var passasjerflyet Malaysia Airlines Flight 370 på vei fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina. Om bord i Boeing 777-flyet var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer.

En time etter avgang hadde flykontrollen i Malaysia kontakt med flyet. Så forsvant flyet fra radaren.

Revolusjonær teknologi

Hva som skjedde med flyet og hvor det ble av har forblitt et stort mysterium siden da.

Nå hevder derimot den britiske luftfartsingeniøren Richard Godfrey at han ved hjelp av nye metoder har funnet ut hvor flyvraket er.

Godfrey har i lengre tid jobbet med å prøve å løse fly-mysteriet. Nå har han tatt i bruk det han beskriver som en «revolusjonær» og ny sporingsteknologi - og fått funn, ifølge ham selv.

Til BBC forklarer Godfrey hvordan han har kombinert ulike data for å kalkulere seg fram til den nøyaktige posisjonen boeing-flyet befinner seg på.

Det skal, ifølge han, befinne seg på 4000 meters dyp i Indiahavet, omtrent 2000 kilometer vest for byen Perth på Australias vestkyst.

Nærmere bestemt 33 grader sør og 95 grader øst i Indiahavet, ifølge BBC.

- Veldig selvsikker

Området ingeniøren er bestemt på at flyvraket befinner seg, er et område preget av klipper og undervannsvulkaner, og kan dermed være vanskelig å undersøke.

Rapporten hans konkluderer med at det bør søkes 75 kilometer i radius fra koordinatene Godfrey har pekt seg ut.

I 2018 skal det ha blitt søkt etter flyet bare 28 kilometer unna området Godfrey nå har utpekt seg.

Til australske Sunrise sier Godfrey at han er «veldig selvsikker» på at han har funnet rett lokasjon for flyet.

- Vi har ganske mye data fra satellitter, vi har oseanografi, driftsanalyse, ytelsesdataen fra Boeing og nå denne nye teknologien, sier ingeniøren til Sunrise.

Hevder flyet ble kapret

Siden flyet forsvant i 2014 er det funnet titalls vrakdeler fra flyet på øyer i Indiahavet og langs kysten i sørlige Afrika.

Den britiske ingeniøren har også en teori om hva som var grunnen til at flyet styrtet.

Han er nemlig fast bestemt på at flyet ble kapret som en terrorhandling av piloten.

Godfrey mener piloten omdirigerte flyet for å få det til å forsvinne på et av de «fjerneste stedene i verden».

Det har vært mange spekulasjoner, teorier og konspirasjonsteorier rundt hva som skjedde med flyet. Alt fra at motoren sviktet og flyet stupte i havet, til at romvesen skøyt ned eller kapret flyet.

Piloten hadde i tiden før forsvinningen kritisert malaysiske myndigheter og kalt statsministeren en idiot, ifølge NRK. Derfor havnet han raskt i etterforskernes søkelys med en teori om at han styrtet flyet med vilje.

Etterforskere fant derimot ingen bevis som skulle tilsi at han ønsket å styrte flyet.

Godfrey er derimot fast bestemt på at piloten kapret flyet som en terrorhandling, og styrte det i havet. Australske eksperter har derimot avvist denne teorien, ifølge BT.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer