Hevder seilturen blir flyblemme

Greta Thunberg drar til USA med seilbåt for å skåne miljøet. Men mannskapet som skal seile båten hjem, reiser til USA med fly.

VERRE FOR MILJØET ENN PLANLAGT: Klimaaktivist Greta Thunberg valgte å benytte seg av seilbåt som tansportmiddel fra Europa til USA, der hun skal delta i FNs klimatoppmøte. Foto: Kirsty Wigglesworth/Pool via REUTERS
VERRE FOR MILJØET ENN PLANLAGT: Klimaaktivist Greta Thunberg valgte å benytte seg av seilbåt som tansportmiddel fra Europa til USA, der hun skal delta i FNs klimatoppmøte. Foto: Kirsty Wigglesworth/Pool via REUTERSVis mer

Klimaaktivister verden over har trykket svenske Greta Thunberg (16) til sitt bryst. Hun har det siste året vært en av de fremste stemmene i kampen for å bekjempe menneskeskapte klimaendringer.

Det et nettopp for å skåne klimaet at hun akkurat nå sitter i en seilbåt - ikke et fly - på vei til USA. Der gjester hun FNs klimatoppmøte i september.

Seilbåten reiste fra Plymouth i Storbritannia denne uka, før den legger til havn i New York om et par ukers tid.

Men tyske Tageszeitung - som blant annet har fokus på klima - har regnet på det, og kommer nå med en uventet vending: Totalt vil seilturen bli verre for klimaet enn det hadde vært om Thunberg hadde reist med fly. Mannskapet som skal seile båten hjem, fraktes nemlig over atlanteren med fly.

VERDENS NYE KLIMASTJERNE: Svenske Greta Thunberg ble akkurat kåret til en av verdens mest innflytelsesrike tenåringer. Onsdag snakket hun til verdenslederne på FNs klimatoppmøte. Video: AP / NTB Scanpix. Klipp: Madeleine Hatlo. Vis mer

Seks flyreiser

Den tyske avisa får nemlig bekreftet at fem personer - samt skipper Boris Herrmann - skal seile båten tilbake fra New York.

- Selvfølgelig flyr de dit. Det kan ikke gjøres på noen annen måte, sier talsmann Andreas Kling til avisa.

Det vil si at turen plutselig koster minst seks flybilletter - altså to mer enn de fire som ville fraktet Greta Thunberg og faren Svante tur/retur USA. I tillegg til Thunberg og faren, er filmskaper Nathan Grossmann og Pierre Casiraghi, sønnen til Monacos prinsesse Caroline, om bord i seilbåten.

Ifølge Tageszeitung viser utslipsskalkulatoren at en reise fra New York til Hamburg vil gi omtrent 1800 kilo karbondioksid i klimautslipp. Det er mer enn tre fjerdedeler av hva hver enkelt person bør fly hvert år hvis den globale oppvarmingen skal stoppe på to grader.

Thunbergs organisasjon Fridays for Future har ikke besvart avisas henvendelse. Men til nyhetsbyrået AFP sier sjef for seilbåt-teamet, Holly Cova, at Thunbergs reise vil bli klimanøytral fordi de kjøper klimakvoter.

- Ikke perfekt

Hun forklarer videre at New York-turen har blitt organisert på svært kort varsel, og at to personer derfor må fly tilbake.

Cova innrømmer at løsningen ikke er perfekt, men sier at dette er en avgjørelse som er tatt av dem alene.

- Vi har bare én båt, så de kan ikke møtes i seilbåter på veien, sier Cova.

Thunberg selv var relativt kortfattet da hun fikk spørsmål om hvordan hun kommer seg hjem før seilbåten tok av fra Plymouth.

- Jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg hjem, sier Thunberg, som også skal til Canada, Mexico og Chile.

På spørsmål om hvordan hun vil takle kritikk fra klimaskeptikere og andre, sier hun:

- Jeg kommer bare til å ignorere dem fordi jeg handler og kommuniserer bare ut fra vitenskapen. Hvis de ikke liker det, hva skal jeg gjøre med det? sa hun.

- Vanskelig

CICERO-forsker Borger Aamaas kaller dagens økonomi «grå» - den gjør det vanskelig å gjøre grønne valg.

- Det er den store utfordringen. Det blir rett og slett umulig å gjøre grønne valg hele tiden. Vi prøver å gjøre det mest mulig grønt, men det er vanskelig. Ting er komplisert. Bytter man fly med båt, kan det likevel få en del andre konsekvenser, sier Aamaas til Dagbladet, og henviser til ovennevnte problemstilling.

Han sier man blant annet må se på om seilbåten hadde gått uten Thunberg, eller om den er satt av ene og alene for denne turen.

- Det er en del ulike perpektiver som kan gi ganske kraftige utslag på klimaeffekten av det valget, sier Aamaas.

Aamaas har blant annet bidratt til den femte hovedrapporten til FNs klimapanel, publisert i 2013.

Ut mot skammen

Aamaas mener imidlertid at man ikke skal la den såkalte «flyskammen» gå til hodet på seg.

- Det er et kraftig uttrykk. Jeg tenker mer på samvittighet og at hver enkelt har ansvar for sine utslipp. Hvis man tenker litt mer gjennom hva man skal gjøre i hverdagen for å være litt grønnere, taler det for seg. Skal man tenke gjennom alt det dårlige man gjør i livet, blir det litt mye, sier Aamaas.

Han sier at han flere ganger har blitt kontaktet av folk som er frustrerte fordi de ikke klarer å leve klimavennlig nok.

- Da har skammen gått for langt, sier han.

Hans oppfordring er å bytte vanlig bil med elbil, kaste mindre mat og spise mindre kjøtt, samt å holde seg til noen færre langreiste ferieturer i året.

- Du kan også reise relativt kort og ha det ganske fint, sier Aamaas.