NH90-helikoptrene:

Hever kjøpet: - En alvorlig avgjørelse

Norge har besluttet å heve kjøpet av skandale-helikoptrene NH90. Myndighetene vil kreve tilbake de 5 milliardene de har betalt, i tillegg til renter og andre utgifter. Leverandøren mener imidlertid at det ikke er mulig å si opp avtalen.

HELIKOPTER: Fredag 10. juni bekreftet forsvarsminister Bjørn Arild Gram at kontrakten om leveranse av NH90-helikoptre skrotes - nå krever regjeringen tilbake milliardsum. Video: Regjeringen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dere er invitert hit i dag fordi regjeringen har besluttet å heve kontrakten og avsluttet innfasingen av NH90-helikoptrene, kunngjorde forsvarsminister Bjørn Arild Gram på en pressekonferanse fredag morgen.

- Det er en alvorlig avgjørelse, men uansett hvor mange timer personellet jobber, og uansett hvor mange deler vi bestiller, så vil ikke NH90 kunne møte Forsvarets behov.

Leveransene av NH90 har vært preget av kraftige forsinkelser, siden kontrakten ble signert tilbake i 2001.

HEVER KJØPET: Bjørn Arild Gram og Erik Kristoffersen under Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvarets pressemøte om helikoptre. Foto: Terje Pedersen / NTB
HEVER KJØPET: Bjørn Arild Gram og Erik Kristoffersen under Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvarets pressemøte om helikoptre. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Krever milliardsum

De operative konsekvensene har vært store, forklarer forsvarsministeren.

- Vi har gjennomført en grundig vurdering av om det er mulig å få en reell operativ nytte med NH90 ved å iverksette ytterligere tiltak, konklusjonen er negativ, sier Gram.

- Regjeringen har derfor besluttet å heve kontrakten med tilbakevirkende kraft. Vi vil levere helikoptrene tilbake og kreve å få tilbake de 5 milliardene som er betalt for NH90.

Han legger til at driftskostnadene med helikopteret er svært høye, blant annet som følge av en feilrate som langt overstiger det som er kontraktsfestet.

Siden hevingserklæringen nå er sendt, så er helikoptrene ikke lenger i bruk fra i dag, forteller Gram.

Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell, sier til Dagbladet at hevningserklæringen ble sendt torsdag kveld, og at de har forsikret seg om at leverandøren er innforstått med beslutningen og dagens pressekonferanse.

- Ikke mulighet til å si opp avtalen

I en uttalelse til Dagbladet skriver imidlertid leverandøren, NHIndustries, at de er ekstremt skuffet over beslutningen, og tilbakeviser anklagene mot helikoptertypen, så vel som mot selskapet.

De skriver videre at selskapet ikke ble tilbudt muligheten til å imøtekomme det siste forslaget for å forbedre tilgjengeligheten og imøtekomme de norske kravene.

- NHIndustries anser denne oppsigelsen som rettslig grunnløs.

De mener dermed at Norge ikke har mulighet til å si opp avtalen.

- Vårt klare standpunkt

Jære forteller at de kommer til å levere tilbake alt det materielle, og kreve tilbake de 5 milliardene, i tillegg til renter og andre utgifter.

Hun ønsker ikke å spekulere i om det er realistisk at Norge får tilbakebetalt det fulle kravet, og vil heller ikke gå i detalj på hvor stor den reelle summen som kreves tilbakebetalt er.

Forsvarsminister Gram sier følgende:

- Det er vårt klare standpunkt at vi leverer tilbake helikoptrene og skal ha tilbake de økonomiske ressursene som vi har betalt til leverandøren, og så skal ikke jeg gå noe mer inn på de formelle prosessene her.

Fire årsaker

Jære trekker fram fire årsaker til at kontrakten nå skrotes:

  • Vesentlige forsinkede leveranser. Alle helikoptre skulle vært på plass i 2008. Siste plan tilsa at alle 14 skulle være på plass i løpet av 2022. Halvveis i året er bare åtte på plass, og om kontrakten hadde fortsatt, ville det siste trolig ikke kommet før i 2024.
  • Helikoptrene er heller ikke gode nok. Etter flere år med drift, er antall feil fortsatt 40 ganger høyere enn forutsatt, samt at deler slites og må byttes oftere enn forventet.
  • Den tredje er at vedlikeholdet fortsatt er tidkrevende og omfattende. Sammen med den lave påliteligheten, har helikoptrene tilbrakt lagt mer tid på verkstedet enn i lufta. Store deler av året har bare ett, og noen ganger ingen helikoptre, vært tilgjengelig for bruk.
  • Den fjerde årsaken er at leveransene er så forsinket at enkelte av systemene bestilt for over 20 år siden har gått ut av produksjon.

- Konsekvensene av disse forholdene er at vi har færre helikoptre enn vi skulle hatt, de vi har flyr for lite og flere mangler viktig utstyr. I tillegg står vi uten en plan fra leverandøren som vi har tillit til at løser problemene. Da står vi dessverre i en situasjon hvor heving av kontrakten blir det eneste alternativet, sier Jære.

- STRUKKET OSS LANGT: Gro Jære, dirketør for Forsvarsmateriell, sier til Dagbladet at de har strukket seg langt for å få NH90 til å fungere. Foto: Terje Pedersen / NTB
- STRUKKET OSS LANGT: Gro Jære, dirketør for Forsvarsmateriell, sier til Dagbladet at de har strukket seg langt for å få NH90 til å fungere. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

- Burde sikkert vært avsluttet tidligere

På spørsmål fra Dagbladet om hvordan det kunne ta 20 år å fatte denne beslutningen, svarer Jære:

- Helikopter er en viktig ressurs for Forsvaret, og her har vi virkelig strukket oss langt for å få dem. De første skulle vært her i 2008, og vi har hatt flere reforhandlinger underveis, med konklusjonen om å gå videre. Vi har også lyttet til personellet som har operert de, og tilbakemeldingene har vært at hvis tilgangen er god og utstyret vi skulle hatt hadde vært på helikopteret, så hadde de vært en god kapasitet, svarer direktøren.

På samme spørsmål svarer forsvarssjef Eirik Kristoffersen:

- Det er mange ting som har gått galt her. Den kontrakten burde helt sikkert vært avsluttet tidligere.

- Når?

- Det er et godt spørsmål. Det skal ikke jeg gå inn på. Det som var klart for meg da jeg ble forsvarssjef, var at vi måtte se på om vi hadde gjort alt før jeg kunne anbefale at vi gikk til heving. Og med god dialog med forsvarsmateriell, så gikk vi igjennom alt, og endte opp med at det nå er på tide å stoppe.

Forsvarsminister Gram sier situasjonen er beklagelig.

- Det er jo veldig alvorlig at vi ikke har fått det vi har behov for.

- Vet dere at det finnes andre alternativ der ute som er tilgjengelig for oss?

- Det er et relativt lite marked, så vi har god oversikt over hva som finnes der ute. Så vi forutsetter at vi får tak i den helikopterkapasiteten som vi har behov for, svarer direktør Jære.

Dette er alternativene

Forsvarssjef Kristoffersen sier at det nå undersøkes tre alternativer:

  • Anskaffelse av et nytt maritimt helikopter.
  • Å låne helikoptre en periode.
  • Å se på mulighetene for å dekke opp for målene som er satt, med både anti-ubåt-helikopter og kystvakt, i samarbeid med andre allierte.

- Det er tre opsjoner som kan foregår parallelt, sier Kristoffersen, og legger til at det allerede har vært uformelle samtaler med andre allierte.

SKANDALE: Frps Christian Tybring-Gjedde mener NH90-helikoptrene har blitt en skandale, og sier det er positivt at beslutningen om å heve kjøpet nå er tatt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
SKANDALE: Frps Christian Tybring-Gjedde mener NH90-helikoptrene har blitt en skandale, og sier det er positivt at beslutningen om å heve kjøpet nå er tatt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

- En skandale

Forsvarspolitisk talsmann i Frp, Christian Tybring-Gjedde, sier at Frp ønsket å skrote avtalen i 2018.

- NH 90 prosjektet er en skandale og har overlevd en rekke forsvarsministre og forsvarssjefer. Det skyldes naivitet og beslutningsvegring.

Han mener imidlertid at de er positivt at beslutningen nå er tatt, og at dette er noe Norge må lære av.

Også forsvarspolitisk talsperson Hårek Elvenes i Høyre mener det er fattet riktig beslutning.

- Når nye helikoptre skal anskaffes bør en kjøpe hyllevare. Særnorske krav bør unngås så langt som mulig. NH90 startet som ideen som et enhetshelikopter og endte opp i altfor mange varianter til de forskjellige landene som inngikk i NH90-samarbeidet, skriver Elvenes i en e-post til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer