<strong>HEVES:</strong> Helga Pedersen var ved Fedje i fjor. Nå har hun besluttet å heve ubåten. 
Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
HEVES: Helga Pedersen var ved Fedje i fjor. Nå har hun besluttet å heve ubåten. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer

Hever ubåten ved Fedje

Helga Pedersen har snudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Fiskeriminister Helga Pedersen har besluttet at ubåten som ligger ved Fedje skal heves, melder bt.no.

Det har helt siden skipet ble oppdaget på 150 meters dyp i 2003 med drøyt 60 tonn kvikksølv om bord, har det vært strid om hvilken løsning som er den beste for å hindre at kvikksølvet i den havarerte tyske ubåten forurenser havet.

Pedersen har tidligere varslet at ubåten ville dekkes til, ikke heves.

- Vi har lagt avgjørende vekt på den utrygghetsfølelsen lokalbefolkningen har. Derfor har vi konkludert slik, fordi vi ønsker at Fedje-boerne skal være trygge, sier Pedersen til bt.no.

I fjor høst la Kystverket fram sin rapport som konkluderte med at det beste alternativet var å dekke til ubåten.

Ubåten vil nå bli hevet, men det skjer først i 2010.

Den vil bli hevet av et nederlandsk selskap som i sin tid hevet ubåten «Kursk», opplyser Helga Pedersen til TV 2.

- Forurensningsfaren er av en størrelse ulik noen annen i norsk historie, sa Kystverkets talskvinne Ane Eide Kjærås til Dagbladet.no i 2006.

Bellona er svært tilfreds med regjeringens beslutning om å heve ubåtvraket utenfor Fedje.

— Nå får vi en langsiktig løsning ved å få giften bort, sier leder Frederic Hauge til NTB.
Han tror hevingen av båten og kvikksølvlasten om bord kommer til å gå bra.
• Les også: Hitlers hemmelige giftbombe tikker høyt utenfor Fedje

Ubåten ved Fedje

• «U-864» var en tysk ubåt (Unterseeboot) av Typ IXD2-klassen. Hun ble påbegynt den 15. oktober 1942 ved Deutsche Schiff und Maschinenbau i Bremen og var operativ fra 9. desember 1943. Ubåten lykkes aldri å senke noe alliert fartøy.

Den 9. februar 1945 ventet den britiske ubåten «Venturer» på U-864 utenfor Vestlandskysten og skjøt den i senk, med tap av hele mannskapet på 73 personer.

Vraket ble funnet av KNM Tyr i mars 2003.

• Det har vært årlig prøvetaking av fisk og sjømat i området rundt vraket siden 2004.

• I 2005 anbefalte Mattilsynet gravide og ammende å unngå fisk og sjømat fra området rundt vraket.

• I 2006 anbefalte Kystverket at vraket bør dekkes til, og i februar 2007 foreslo Fiskeridepartementet tildekking. Våren 2007 var det åpne høringer i Stortinget om saken, og det førte til beslutning om ytterligere utredninger der heving var ett alternativ

• I november 2008 anbefalte igjen Kystverket tildekking. (Kilde: Kystverket)

• 29. januar 2009 vedtok regjeringen at ubåten skal heves. Saken må godkjennes av Stortinget

Kilde: Wikipedia og NTB

Kystverket fornøyd

Kystverkets direktør Kirsti Slotsvik er svært fornøyd med at det er besluttet hva som skal skje med ubåten utenfor Fedje i Hordaland.

— Jeg er veldig glad for at beslutningen er tatt. Vi har ventet på den. Det viktigste er at man kan begynne å gjøre noe. Ubåten lekker jo ut litt kvikksølv hver dag, og vi er glad for at det nå vil skje noe, sier Slotsvik til NTB.

Hun understreker at rapporten som Kystverket la fram i fjor høst og som konkluderte med at det beste alternativet ville være å dekke til ubåten, var skrevet ut fra mandatet om å utrede to ulike løsninger og undersøke forskjellene i miljørisiko. Kystverket kom der til at det ville være mer risikabelt med heving enn tildekking.

— Jeg ser at statsråden har lagt avgjørende vekt på hva kystbefolkningen ønsker. Det kunne ikke vi, følelsene hos folk inngikk ikke i mandatet, sier Slotsvik.

Hun er trygg på at det nederlandske firmaet som skal stå for hevingen, vil kunne gjennomføre den på en sikker måte.

— De har gjort dette før og vil lage et nytt utstyr utelukkende for denne jobben. Det vil bli testet i full skala på forhånd, understreker Kystverkets leder.

Hun regner med at hevingen kan skje sommeren 2010.


(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer