DIREKTE: Den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad» er så vidt synlig over vannskorpa etter at vaierene som sikret vraket løsnet tirsdag. Video: NTB Scanpix Vis mer

Hevingen av KNM «Helge Ingstad» er blitt enda vanskeligere. Kan koste millioner

KNM «Helge Ingstad» kan bli dyrere og vanskeligere å få opp etter at fregatten sank.

- Båten blir tyngre og tyngre. Det gjør den dyrere og vanskeligere å få opp, sier skipsekspert Erik Tveten i Tveten Marin AS til Dagbladet.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ligger nå nesten under vann etter at samtlige stålvaiere røk tirsdag morgen.

- Muligheten til å pumpe vekk vann er vekk siden båten har sunket ytterligere. Nå må det ren løftekraft til for å få den opp. For å berge båten må en bruke løftekraner. Det kan koste millionbeløp å bruke kranene, sier Tveten.

Ifølge Tveten vil redningsoperasjonen komme til å bli enda mer tidkrevende etter at fregatten sank.

- Det skal planlegges og settes stropper og festeordninger til skipet, sier han.

Vil ta tid

Ifølge Tveten er det flere forholdsregler som må følges under hevingen av fregatten.

- Bergingen må utføres i fint vær. Om du skal løfte flere tusen tonn så kan man ikke ha bølger og vind. Det er selve planleggingen av bergingen som tar tid, løftingen tar nok bare en dag. Men det må håndteres av spesialister, sier Tveten.

Han påpeker at det er en vesentlig forskjell på situasjonen nå sammenliknet med tiden før fregatten sank.

UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

- Det blir både dyrere og vanskeligere å få den opp. Men fregatten lå ustabilt. Nå ligger den sikkert på flat bunn, sier Tveten.

Tveten mener Sjøforsvaret har gjort det som har vært mulig å gjøre under forutsetningene man har hatt.

- Det er ikke noe feste som er sterkt nok til å holde tilbake båten i slikt vær, sier han.

Fjellet ga etter

Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell presiserer at det var selve fjellet vaierne var festet til som ga etter, og ikke vaierne selv.

- Bildene viser vaier med tilhørende klemmer før disse er ferdig montert/oppspent. Etter oppspenningen lå alle vaierklemmer rett vei med seks klemmer på hver vaier. Dette opplyser firmaet som leder arbeidet på stedet. I tillegg er det benyttet egne kontrollører for å verifisere monteringen, skriver Sandberg i en epost til VG.

Kritikk

Flere bergingseksperter som nettstedet aldrimer.no har kontaktet har vært svært kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere fregatten etter havariet.

- Det ser ut som de har bruk sytråd. Vi har kjettinger de kunne fått på en times varsel, sier direktør Jan Vindenes i selskapet Sotra Anchor & Chain. Han peker på at det er kjetting som er standard i internasjonal berging.

Styremedlem Jan-Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund (NMF) etterlyser en klar redningsplan og mener Sjøforsvaret ikke sitter på den nødvendige kompetansen for å ta hånd om bergingen.

- Det virker som om de ikke har noen plan, og at de tar dette på sparket. Det er en veldig farlig vei å gå. Vi har dårlig erfaring med at rederier håndterer sine egne havarister, sier Holten til NTB, og etterlyser Kystverket.

- Det er Kystverket som sitter på kompetansen her, og det er de som burde ta hele ansvaret i denne saken, mener han.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer