HEY GIRL: - Det er ikke SV som står bak, men vi ler godt med den. Det er nok noen Audun-fans som har laget den, sier partisekretær Silje Schei Tveitdal. Foto: HeyGirlAudun, Twitter
HEY GIRL: - Det er ikke SV som står bak, men vi ler godt med den. Det er nok noen Audun-fans som har laget den, sier partisekretær Silje Schei Tveitdal. Foto: HeyGirlAudun, TwitterVis mer

«Hey girl. Jeg bygger studentbolig til deg any time. Med mine egne hender.»

- Vi står ikke bak Lysbakken-kampanjen, sier partisekretæren i SV.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kjekkas-bilder av SV-leder Audun Lysbakken som framfører søtladne politiske slagord som alle innledes med «Hey girl», sprer seg på Twitter, Facebook og Instagram.

Partiet selv hevder de ikke står bak meldinger som:

«Hey girl. Jeg tar deg gjerne med til Paris, men ikke med Ryan Air. Sosial dumping er ikke romantisk», og «Hey girl. Først vil jeg få på plass elleve måneder med studiestøtte, så vil jeg høre alt om dagen din».

- Proff og godt blansert Førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU, Berit Skog, forsker på bruk av sosiale medier. Hun mener kampanjen er profesjonelt laget med godt balanserte virkemidler.

- Den er lansert på flere plattformer i sosiale medier, og de politiske budskapene har SV-stempel. Det er utradisjonelt med politiske poeng i en ny innpakning. Om det ikke er partiet som står bak, er det sannsynligvis en veldig god hjelper som har gjort det.

Hun påpeker at vellykkede kampanjer i sosiale medier er de som blir delt mye. Og denne kampanjen er skapt for deling, mener Skog:

- Den har en klar ungdommelig profil og appell, ikke minst fordi den spiller på sentrale elementer i den digitale kulturen der vi ofte har fancy tekst og bilder som er satt sammen. Den er gjort med humoristisk snert som appellerer til deling.

- Må ikke overdrives Kampanjen er en kopi av lignende stunt med det umake paret Ryan Gosling og Paul Ryan, henholdvis skuespiller og tidligere republikansk visepresidentkandidat. Gosling fikk sin høsten 2011, mens «Hei Girl. It's Paul Ryan» dukket opp i april 2012.

For Lysbakkens del tror Berit Skog at kampanjen kan bryte opp et tradisjonelt kjedelig bilde av politikere.

- Den er både kul og annerledes, godt laget og samordnet mellom de ulike kanalene i sosiale medier. At det spekuleres i hvem som står bak, tror jeg bare er med på å pirre nysgjerrigheten til folk. På fire dager har Twitter-kontoen rukket å få 538 følgere, så det er et signal om at folk liker det, sier Cecilie Staude, høyskolelektor på BI med kompetanse på markedsføring i sosiale medier.

- Men grunnen til at de har lykkes, om man kan si det etter så kort tid, er at det er substans i budskapet. Det er troverdig og det treffer fordi det er troverdig.

- Politikerne for dårlige på sosiale medier Hun mener at politikere generelt har for dårlig kunnskap om egenskapene og mulighetene de forskjellige kanalene i sosiale medier har.

- De kan ikke bare å publisere meningene sine på nettet. Det er viktig med unikt innhold og skape synergier mellom de ulike kanalene i sosiale medier. Det har de lykkes med i denne kampanjen, mener hun.

Og uavhengig av hvem som egentlig står bak Lysbakken-kampanjen:

HEY GIRL: Mot datalagringsdirektivet. Foto: Johanna Siring / HeyGirlAudun, Twitter
HEY GIRL: Mot datalagringsdirektivet. Foto: Johanna Siring / HeyGirlAudun, Twitter Vis mer

- Jeg mener SV ligger et hestehode foran de andre på bruken av sosiale medier, og de har ligget langt framme lenge.

- Jeg har aldri sett noe sånt i politikken eller næringslivet tidligere, og jeg synes det er en utrolig god ide. Det handler om å kommunisere til de yngre, til førstegangsvelgere og framtidas velgere. Det tror jeg SV lykkes med her, sier Staude.

SV: - Vi står ikke bak Samtidig som partiet sparker i gang kampanjeuker, sender sentrale SV-ere land og strand rundt, og lanserer egen valgkampavis, dukker det altså opp en Lysbakken-kampanje som herjer i sosiale medier. Twitter-profilen har i overkant av 500 følgere, mens over 1800 følger Facebook-sida.

Det er imidlertid ikke partiet som har funnet på kampanjen, sier partisekretær Silje Schei Tveitdal til Dagbladet.

- Det er ikke SV som står bak, men vi ler godt med den. Det er nok noen Audun-fans som har laget den, sier Tveitdal.

Hun ler litt på spørsmål om de ikke har anelse om hvem som står bak.

- Audun driver en mer tradisjonell valgkamp der han reiser rundt og gjør aktiviteter, drar på bedriftsbesøk og medlemsmøter. Han har vært i Voss og Bergen nylig, og skal til Stavanger og Hedmark, Oppland og de tre nordligste fylkene i løpet to uker nå. De andre sentrale politikerne våre reiser også, sier partisekretæren.

HEY GIRL: Vil kontrollere norske våpen, og ta en drink. Foto: Johanna Siring / HeyGirlAudun, Twitter
HEY GIRL: Vil kontrollere norske våpen, og ta en drink. Foto: Johanna Siring / HeyGirlAudun, Twitter Vis mer