- Hinsides. Juks og bedrag

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum kom i dag med en gladnyhet til landets bilister. Det er en stor bløff, ifølge Fremskrittspartiets Roy Steffensen.

- BLØFFMAKER: Avgiftene på en liter bensin har økt med 53 øre siden Vedum tok over som finansminister, ifølge Roy Steffensen. Det er ingen gladnyhet for bilistene, påpeker han. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
- BLØFFMAKER: Avgiftene på en liter bensin har økt med 53 øre siden Vedum tok over som finansminister, ifølge Roy Steffensen. Det er ingen gladnyhet for bilistene, påpeker han. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer
Publisert

STORTINGET (Dagbladet): - Drivstoffprisene har økt kraftig gjennom 2022. Mange husholdninger og bedrifter opplever høye drivstoffpriser som en stor utfordring. Reduserte drivstoffavgifter bidrar til å gjøre hverdagen litt enklere for husholdninger og næringsliv, og vil bety spesielt mye for bygg- og anleggsbransjen, jublet finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i en pressemelding i dag morges.

Men hvis du tror pumpeprisen vil gå ned på bensin og diesel etter å ha hørt på Vedum, må du tro om igjen. I hvert fall ifølge Roy Steffensen i Fremskrittspartiet.

Roy regner

Siden Vedum tok over som finansminister i fjor har følgende skjedd med avgiftene på en liter bensin:

  • I 2021 var avgiftene på bensin 6,38 kr (veibruksavgift 5,01 kr og CO2-avgift 1,37 kr)
  • I 2022 - Vedums første budsjett - økte avgiftene til 6,73 øre (veibruksavgift 4,95 kr og CO2 1,78 kr)
  • I 2023 - Vedums andre budsjett - øker avgiftene ytterligere til 6,91 kr (veibruksavgift 4,70 kr og CO2 2,21 kr)
FORBANNA: Roy Steffensen (Frp) med statsbudsjettet. Foto: Jørgen Gilbrant
FORBANNA: Roy Steffensen (Frp) med statsbudsjettet. Foto: Jørgen Gilbrant Vis mer

- Vedums bidrag til å gjøre noe med pumpeprisen er å øke den med 53 øre. Jeg er rett og slett forbanna, sier Steffensen sittende i Vandrehallen på Stortinget.

Han har hentet tabellene fram fra statsbudsjettet og rister på hodet over at Vedum har «frekkhetens nådegave» til å skryte av å gjøre livet lettere for bilistene.

- Vedum kommer i dag med en stor bløff der han lurer landets bilister. Det er juks og bedrag og Støre bør finne seg en finansminister som er opptatt av å være redelig og har en kalkulator, sier Steffensen.

Dagbladet har kontaktet finansminister Vedum med spørsmål om avgiftene, men har foreløpig ikke fått svar.

Anleggsdiesel blir billigere

Vedum får imidlertid skryt for at avgiftene på anleggsdiesel går ned, men Steffensen mener kuttet i vedlikehold på vei og rassikring gjør at det betyr lite - «anleggsmaskiner trenger ikke diesel når de står stille».

Når det gjelder dieselprisen er det foreløpig vanskelig å beregne utslaget på pumpeprisen på grunn av økt innblanding av biodrivstoff.

Klima- og miljøvernminister Espen Barth Eide har imidlertid sagt at pumpeprisen på diesel vil bli omtrent uendret.

- Her stoler jeg mer på Barth Eide enn en finansminister som ikke kan regne, sier Steffensen.

Regjeringen: Reduksjon på 600 millioner

Veibruksavgiften på drivstoff reduseres neste år samlet med 1,88 milliarder kroner, mens høyere CO2-avgift i veitrafikken øker statens inntekter med 1,26 milliarder kroner. Nettoreduksjonen på drivstoff i veitrafikken blir dermed i overkant av 600 millioner kroner, opplyser regjeringen.

Fjerning av grunnavgiften på mineralolje innebærer en lettelse på 1,95 milliarder kroner. Høyere CO2-avgift for ikke-veigående maskiner øker statens inntekter med 390 millioner kroner, inkludert den nye satsen for kvotepliktige. Nettoreduksjonen i avgifter på drivstoff til ikke-veigående maskiner – jordbruks- og anleggsmaskiner og industri – blir dermed om lag 1,56 milliarder kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer