Hipsterne tror de er unike, men er egentlig treige

Matematiker: - Alle hipstere er like.

COMEBACK: Forfatterne Tore Renberg og Karl Ove Knausgård er tilbake på rockescenen igjen. Foto: Anders Grønneberg
COMEBACK: Forfatterne Tore Renberg og Karl Ove Knausgård er tilbake på rockescenen igjen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

De finnes i enhver storby: Unge middelklassefolk, ofte kledd i vintageklær. Gjerne iført skjegg, rutete flanellskjorte og tilsynelatende rotete hår. Kanskje en tatoveringe eller tre. Og en sykkel med ett gir.

Nå har en matematiker i Paris laget en modell for å forklare hvorfor alle disse hipsterne ser nesten helt like ut.

De såkalte hipsterne - unge, trendbevisste middelklassefolk - er fremfor alt et storbyfenomen med utspring i en kultur som oppsto i amerikanske storbyer på 1990-tallet, skriver nyhetsbyrået TT.

Selv om hipsterne gjør sitt ytterste for å være unike, er de altså ekstremt lett å kjenne igjen.

Hvordan har det seg? Den matematiske hjerneforsker Jonathan Touboul ved Collège de France har utviklet en statistisk modell for å forklare denne «hipstereffekten».

Grupper med individer som gjensidig påvirker hverandre og som har som mål å skille seg ut fra flertallet, kommer til slutt uansett til å se ut som de andre med samme mål, ifølge Touboul.

Det er fordi de ikke har nok tid til å spå hva alle andre kommer til å gjøre for å skille seg ut. Hipstere er altså for treige med å ta til seg nye trender.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer