Mercedes, BMW, Porsche og Jaguar har fått tøff konkurranse.
Brødrene Maserati begynte å bygge biler allerede i 1914, men via framgangsrike racerbiler og modeller som Bora, Ghibli, Quattroporte, Indy, A6, 3500GT og den helt usannsynlige VW Jetta-kopien 420, ble det motorstopp.
Det krevdes nytt italiensk blod i form av kapital fra naboen i Modena-området - Ferrari.
Med Spyder og Coupé skal Maserati stjele markedsandeler i sportsbilklassen.
Grom V8
Standarden på V8-motoren er i klasse med hva BMW, Porsche, Mercedes og Jaguar tilbyr i sine tøffeste modeller.
Her er rundt 400 hestekrefter, bakhjulsdrift, automatgir med mulighet for å gire manuelt, toppfart på nærmere 300 km/h og 0- 100 går på omtrent fem sekunder.
Maserati sier også at de har lagt til kvalitet og design.
En kollega påsto at Coupé er den vakreste bilen han har kjørt. Vi er ikke enig. Spyder holder sammen formen bedre, mens Coupé kjennes ut som to biler. Framme likner den på Jaguar og Porsche, men bakdelen virker som om den er hentet fra Alfa Romeo.
Lokkende kraftpakke
Faktum er dette: Trass i at Coupén vekker oppmerksomhet på veien, så smelter den inn på parkeringsplassen som hvilken som helst annen kupé. Det er motoren som motiverer kjøpet. Kraften kommer direkte, men ikke like brutalt som på Porsche GT2.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger