Historien om en sang

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

17. juli er det 50 år siden Holiday døde 44 år gammel, og det er i år 70 år siden hun første gang lydfestet den kontroversielle teksten «Strange Fruit», som fortsatt står som et av de sterkeste uttrykk i afroamerikansk musikk. Forfatter og professor ved Leeds University, Stuart Nicholson, beskriver Holidays «Strange Fruit» som «the first unmuted cry against racism in words and music». At hennes hjemland i år har innsatt sin første afroamerikanske president, gir et visst perspektiv i sammenhengen. Da Holiday første gang framførte «Strange Fruit» var forholdene ganske annerledes.

Det er en vårkveld i 1939, på Barney Josephsons Café Society i New York, en av de første raseintegrerte nattklubbene i byen, markedsført som «The wrong place for the right people». Billie Holiday er 24, ferm, fager og i besittelse av en musikalsk begavelse som omformer forglemmelige melodier til et varig kunstnerisk uttrykk. I ukevis har hun trukket fulle hus på Josephsons nattklubb. Mens Josephson og staben forbereder kveldens aktiviteter, kommer en ung poet inn og presenterer seg som Abel Meeropol. Han viser Josephson en melodi og tekst han har laget, og sier han gjerne vil at Billie Holiday skal ta den opp på sitt repertoar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer