MOT FORBUD: Linn Nikkerud studerer juss og kjemper mot dobbeltmoral. Hun understreker at alle mennesker må få velge hvordan de vil leve - og kle seg. Foto: Privat
MOT FORBUD: Linn Nikkerud studerer juss og kjemper mot dobbeltmoral. Hun understreker at alle mennesker må få velge hvordan de vil leve - og kle seg. Foto: PrivatVis mer

RELIGIØSE SYMBOL:

- Hittil har jeg aldri møtt en undertrykket nikabi, men om de finnes, er ikke forbud en vei å gå

Jusstudent Linn Nikkerud vil ikke ha nikab-forbud i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre av fire nordmenn, eller 75 prosent, ønsker at det ansiktsdekkende hodeplagget nikab bør forbys i skole og høyere utdanning, viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Dagbladet.

Religionshistoriker Kari Vogt er ikke overrasket over tallene.

- Et forbud mot nikab er likevel problematisk og antagelig ikke veien å gå. Et forbud vil gjøre at flere vil ta plagget i bruk. Vi må heller bli mer fleksible og åpne for en debatt for å unngå at hodeplagget ikke blir så polarisert, sier Vogt.

Mot at kvinnekropp blir politikk

Jusstudent Linn Nikkerud bruker sjøl verken hijab eller nikab, men er en sterk forsvarer av at folk skal få bestemme sjøl hvordan de vil få gå kledd. Her er hennes begrunnelse:

«Det er svært få kvinner som er ikledd nikab i Norge. Vi snakker om under 50 kvinner og ikke alle av disse går på skolen. Med andre ord lager vi et problem av et ikke-problem med et forbud, som innskrenker en markant minoritets rettigheter.

Nettopp fordi det er så få nikabier (kvinner ikledd nikab, journ.anm), så tviler jeg sterkt på at majoriteten i undersøkelsen har møtt og snakket med en nikabi. Og med det vet de ikke hvem disse kvinnene er, hvorfor de velger å bruke det og hva et forbud betyr for dem. Det vil være nærliggende å tenke at dette har hatt en effekt på tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettopp fordi brobygging starter når vi blir kjent og forstår hverandre. Det er menneskelig å frykte det man ikke kjenner. Det tror jeg også kan ha noe å si for tallene. Rent prinsipielt er jeg i mot å gjøre kvinnekroppen til politikk. Og det er viktig å huske at det å være mot et forbud ikke er ensbetydende med at man liker plagget.

De kvinnene jeg har møtt som bruker nikab har enten vært norske konvertitter og kvinner fra en mindre konservativ bakgrunn, som etterhvert har valgt å bruke plagget selv.

Et forbud signaliserer at deres virkelighetsforståelse ikke er tilstrekkelig nok til å ta en utdannelse - og det er en dom jeg mener ingen mennesker fortjener å få felt over seg. Et forbud berører også flere av menneskerettighetene, eksempelvis ytrings- og religionsfriheten, samt den liberalistiske ideen om selvbestemmelsesrett.

Jeg tolker tallene slik at de som stemmer for et forbud mener det eksisterer tilstrekkelige grunner for å innskrenke disse menneskerettighetene og fravike det liberalistiske standpunktet. Spørsmålet er i så måte om de som er for et forbud representerer et forholdsmessig syn.

Ofte begrunner de som er for et forbud at nikabkledde kvinner er undertrykte og at en nikab stenger for kommunikasjon. Hittil har jeg aldri møtt en undertrykket nikabi, men om de finnes er ikke forbud en vei å gå.

Derimot handler det om å utfordre maktstrukturer som frarøver kvinner deres stemme. Man fjerner ikke tvang med tvang. Idet man er for et forbud så støtter man, intensjonelt eller ei, ideen om at tvang over kvinnekroppen er et legitimt virkemiddel å bruke når man ikke liker hvordan kvinner går kledd.

Det er ikke vanskelig å forstå at folk finner plagget skummelt og frastøtende. Jeg mener imidlertid at dette ikke er tilstrekkelig for å begrunne et forbud. Vi må kunne leve side om side med de vi er uenige med, selv om vår subjektive virkelighetsforståelse blir utfordret og vi får negative følelser.

For sannheten er den at et nikabforbud rammer hardest de som bruker det, ikke oss andre som står på utsiden. Og med det mener jeg også at flertallet ikke representerer et forholdsmessig og et rettferdig syn på saken».

Les også saken: