705 OVERLEVENDE: Sent på kvelden 14. april 1912 traff Titanic et isfjell, og litt over midnatt den 15. april sank skipet. Mellom 1350 og 1512 personer omkom og bare 705 overlevde. Foto: AP
705 OVERLEVENDE: Sent på kvelden 14. april 1912 traff Titanic et isfjell, og litt over midnatt den 15. april sank skipet. Mellom 1350 og 1512 personer omkom og bare 705 overlevde. Foto: APVis mer

Hittil ukjent tabbe kan ha senket Titanic

Det har alltid blitt hevdet de så isfjellet for sent, krasjet og sank. Nå må kanskje historien skrives om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Tabben som førte til at skipet traff isfjellet avsløres nå i en ny bok. Ifølge forfatteren kunne passasjerene blitt reddet, hadde ikke mannskapet gjort ytterligere en feilvurdering.

Nå avsløres det at mannskapet om bord oppdaget isfjellet i god tid før de kolliderte, men at en styretabbe førte til at Titanic dundret inn i isfjellet med full kraft. 

Fikk panikk Ifølge boka «Good as Gold» hadde skipet rikelig med tid til å styre unna isfjellet, men rormannen fikk panikk og snudde den gale veien.

Innen den katastrofale feilen kunne rettes opp, var det for sent.

Etter kollisjonen kunne passasjerene og mannskapet ha blitt reddet, hadde de latt skipet ligge i ro. I stedet brukte de all kraft for å komme seg av isfjellet. Dette førte til at vann tok seg inn i det ødelagte skroget.

Holdt skjult Hemmeligheten avsløres nesten 100 år etter katastrofen. Den skal ha blitt holdt skjult av familien til den mest høytstående offiseren som overlevde katastrofen.

Nestkommanderende Charles Lightoller dekket over feilene som ble gjort i to granskninger på begge sider av Atlanterhavet fordi han fryktet sannheten ville slå eieren konkurs og gjøre mannskapet arbeidsledig.

Barnebarnet Nå er det hans barnebarn Lady (Louise) Patten som løfter på sløret i en ny bok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun er gift med tidligere Tory-minister Lord (John) Patten.

- De kunne lett ha unngått isfjellet hvis det ikke var for den bommerten, sier hun til The Daily Telegraph.

Feil vei Feilen på skipets jomfrutur mellom Southampton og New York i 1912 skal ha skjedd grunnet forvirring over de ulike styresystemer som eksisterte på den tida.

Overgangen fra seilskip til dampskip innebar at det var to forskjellige styresystemer og ulike kommandoer knyttet til dem.

Da førstestyrmann William Murdoch fikk øye på isfjellet, kommanderte han: «Hardt styrbord!»

Dette skulle svinge skipet mot babord - med datidens styresystem. Men ordren ble feiltolket av kvartermester Robert Hitchins.

Han snudde skipet til høyre i stedet for til venstre. Selv om han nesten umiddelbart fikk beskjed om å korrigere, var det for sent.

Fryktet verditap Bruce Ismay, leder av White Star Line, overtalte etterpå kapteinen til å fortsette å seile.

Dette la enormt trykk på vannet som flommer gjennom det skadde skroget, noe som tvang vannet opp og over vanntette skott.

Derfor, hevder forfatteren, sank Titanic mange timer tidligere enn hva hun ellers ville ha gjort.

- Ismay insisterte på å holde skipet i gang, uten tvil fordi han var redd for å miste sine investeringer og skade selskapets omdømme, sier Patten.

- Det nærmeste skipet var fire timer unna. Hadde hun holdt seg på «stopp», er det sannsynlig at Titanic ville ha holdt seg flytende til hjelpen kom, sier hun.

Familiens ære Hennes bestefar var den eneste overlevende som kunne fortelle nøyaktig hva som hadde skjedd, men bestemte seg for å skjule sannheten.

Ved sin æreskodeks følte han at det var hans plikt å beskytte sin arbeidsgiver - White Star Line - og dets ansatte.

Familien visste derimot, men ønsket ikke å si noe av hensyn til sitt rykte.— før nå.

- Det slo meg at jeg var den siste personen i live til å vite hva som egentlig skjedde den natten Titanic sank, sier Patten.