Hjelp, vi flyr!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Norsk Flyvelederforening (NFF) retter sterk kritikk mot Luftfartsverket, og får støtte fra Havarikommisjonen. Bakgrunnen er økningen av nestenulykker i lufta, fly kommer farlig nær hverandre ved inn- og utflygningene. Lederen i NFF, Rolf Skrede, hevder i Aftenposten at Luftfartsverket er en altfor stor og tungrodd organisasjon, der hovedvekten ligger på økonomi, ikke sikkerhet. Etaten er delt inn i 12 regioner som prioriterer forskjellig. Det framkommer at landingsrutinene har vært praktisert og tolket forskjellig ved de forskjellige flyplassene.
  • Det siste er svært betenkelig. Pilotene stilles i en umulig situasjon dersom beskjedene fra flygelederne har forskjellig betydning fra sted til sted. Det blir som å la ord i samme språk uten forvarsel skifte mening. Da oppløses språket og kontrolltårnet blir et Babels tårn.
  • Nå synes det heldigvis som om Luftfartsverket har begynt å rydde opp. Ikke desto mindre er det foruroligende at dette overhodet har kunnet skje. Det største problemet er imidlertid mangelen på flygeledere, kombinert med den økte flytrafikken. Ingen nye flygeledere ble utdannet i 1993, noe som har bidratt til mannskapsmangelen og som Luftfartsverket står ansvarlig for.
  • Den viktigste delen av flygelederutdanningen består i egentreningen i kontrolltårnet. Også her har vi i Norge kommet inn i en ond sirkel: Antall aspiranter begrenses av antall flygeledere. Derfor har man nå begynt å sende dem til utlandet, blant annet Sverige.
  • Selv om Luftfartsverket også her har tatt tak i problemet, gjør vi klokt i å lytte til kritikken fra flygelederne. Det er riktignok tvilsomt om sikkerheten ofres bevisst på økonomiens alter, men en organisasjon så stor som Luftfartsverket kan få en egen dynamikk, der uheldige rutiner sniker seg inn og blir vonde å vende. Man bør derfor snarest foreta en grundig gjennomgang av organisasjonsstruktur og rutiner i Luftfartsverket. Forblir situasjonen slik den er stort lenger, må antall flygninger fra og til norske flyplasser be-grenses.