- Hjelp, vi spyr!

KRISTIANSAND (Dagbladet): Bare ett kvarter etter at Øyvind Ruud (22) satte seg på det nye, raske Signatur-toget på Sørlandsbanen, tok kvalmen overhånd. Mange passasjerer har for lengst omdøpt toget til «Spypilen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Reaksjonene er så sterke at NSB-ledelsen kryper til korset og gir opp planene om å krympe kjøretida ytterligere mellom Oslo og Kristiansand.

- Det kom helt overraskende. Jeg pleier ikke å bli reisesyk. Men dette toget er som danskebåten i høy sjø, mener Øyvind Ruud, Stavanger-gutt og folkehøyskoleelev. Han gikk på toget i Bø i Telemark. Men kort tid etterpå måtte han nærmest storme ut av kaffebaren.

To milliarder

Direktør Leif Øverland i NSB Langdistanse sier til Dagbladet at passasjerenes komfort er viktigere enn å ta ut de siste ti minuttene på kjøretida.

Stortinget har bevilget nærmere to milliarder kroner til opprustning av Sørlandsbanen, for at krengetogene skal kunne forkorte reisetida og bli en konkurrent til fly og privatbil. Arbeidene med å rette ut svinger og legge nye krysningsspor skal være avsluttet neste sommer. NSB har skrytt av at kjøretida fra samme tidspunkt skulle reduseres helt ned til tre timer og 45 minutter mellom Oslo og Kristiansand.

Nå skyter NSB-ledelsen en hvit pil etter disse målsettingene.

Dagbladet testet NSB Signatur mellom Kristiansand og Oslo. Togsjef Gjermund Bøhn sto klar til å hjelpe reisesyke Signatur-passasjerer. Hjelpemidlene er sjøsyketabletter, magnetiske armbånd eller kjerringrådet som anbefaler vann med sitron mot kvalmen. Men det var likevel ikke vanskelig å finne kvalme og lidende passasjerer blant de 112 reisende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer