- Hjelpen kom for seint

Haugesund: På sin andre tur som kaptein på «Green Ålesund», gikk alt galt. Båten fikk motorhavari like ved land, og hjelpen kom for sent, forklarte kaptein Harald Søvdsnes under sjøforklaringen i Haugesund i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kapteinen fortalte hvordan han slapp ut anker da båten drev mot land, uten at dette hjalp. De hadde mistet propellkraften, og han hadde ingen mulighet til å unngå grunnstøtingen. Slepebåtene som var tilkalt fra Haugesund, kom for sent til å redde båten fra grunnstøtingen. Alt han kunne gjøre var å redde mannskapet.

- Jeg følte meg hjelpeløs, sa den 44 år gamle kapteinen. Han er glad for at hele mannskapet kom uskadd fra forliset, og mener han gjorde alt han kunne for å unngå et havari. Han var lettet da han var ferdig med forklaringen sin tirsdag formiddag.

- Det skal bli herlig å komme hjem til seg og sine, sier Søvdsnes.

Anker

Kapteinen var sikker i si sak da han påsto at taubåtene han hadde tilkalt fra Haugesund kom for sent til å kunne redde båten. Da varsellampen lyste klokken 07.00 varslet han maskinisten. Han konstaterte at det var en skade ved propellakslingen, og ba om lov til å stanse maskinen. Men kapteinen ville først ha båten lenger ut fra land før han stanset maskinene.

- Samtidig kalte jeg opp Haugesund havn for å få bistand fra taubåt, forklarte han. Men kort tid etter hadde han ingen kraft fra propellen, og båten var fritt vilt for vind og bølger. Da han nærmet seg land, slapp han ett anker uten at det hjalp. Sjøfartsinspektør Cato Borch påpekte at han kunne sluppet ankeret lenger ut uten fare med det utstyret denne båten var utstyrt med. Dette var 44-åringens andre tur med «Green Ålesund», og kapteinen var ikke klar over hva slags ankerspill båten var utstyrt med.

Hjelp

44-åringen forklarte at taubåtene han hadde tilkalt kom til stedet først etter at båten var gått på grunn. Da var det for sent å redde båten. Skadene var for omfattende, og båten ville sannsynligvis synke dersom den ble trukket av grunnen.

- Jeg tenkte oppryddingen ville bli lettere dersom båten lå på grunn enn om den lå på dypt vann, forklarte 44- åringen. Båten hogg mot land, og han tenkte utelukkende på å redde mannskapet.

I ettermiddag skal overstyrmannen og chiefen forklare hva de opplevde fredag morgen forrige uke.

(NTB/Bodil K. Sandvik)