MINDRE NØDHJELP TIL PAKISTAN: Hjelpeorganisasjonene innrømmer at de bruker mindre penger på reklame til flomofrene i Pakistan sammenlignet med Haiti. Foto: REUTERS/Tim Wimborne/Scanpix
MINDRE NØDHJELP TIL PAKISTAN: Hjelpeorganisasjonene innrømmer at de bruker mindre penger på reklame til flomofrene i Pakistan sammenlignet med Haiti. Foto: REUTERS/Tim Wimborne/ScanpixVis mer

Hjelpeorganisasjonene bruker mindre penger på Pakistan-reklame

Får inn mye mindre til flomofrene sammenlignet med Haiti. - Vi må være sikker på at folk gir før vi kan bruke penger på reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Givergleden var stor da jordskjelvkatastrofen rammet Haiti. Røde Kors fikk inn rundt 70 millioner kroner. Hittil har de fått inn 4,3 millioner kroner til flomrammede Pakistan, opplyser markedsdirektør Bernt Apeland i Røde Kors til Dagbladet.

LES OGSÅ: Stoltenberg ga 800 mill. til Haiti - og 115 mill. til ofrene i Pakistan

Bruker mindre Han innrømmer at de har brukt mindre penger på reklame under denne katastrofen enn da jordskjelvet rammet Haiti.

- Vi er opptatt av å være så effektiv som mulig, og bruker derfor så lite som mulig på reklame. Dessuten er vi bundet av reguleringer som tilsier at vi bare kan bruke 10 prosent av det vi får inn til reklame, sier Apeland.

Markedsføringen vil derfor avhenge av givergleden, forklarer Apeland.

- Forrige gang var det veldig mye TV-reklame fordi det var stor tilstedeværelse av aviser, TV og radio. Nå har vi fokusert på aviser, og det har gått bra. Siden torsdag i forrige uke har vi fått inn tre millioner kroner.

Samme regulering gjelder for Kirkens Nødhjelp.

- Vi bruker aldri mer enn mellom fem og ti prosent på administrasjon, for vi ønsker jo selvfølgelig at mest mulig skal gå til selve formålet. Det har alltid en sammenheng mellom hvor mye man samler inn mot hvor mye man bruker. Derfor er det mindre annonsering på Haiti.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forskjell på katastrofer - Men dette blir nok en lengre innsamling, og jeg er ikke så sikker på at det blir de store forskjellene, sier han.

Apeland mener det vil ta tid før man ser omfanget av flomkatastrofen i Pakistan, til forskjell fra et jordskjelv i Haiti.

Det er  markedssjef Tove Hauge i Redd Barna enig i.

- Den store forskjellen på katastrofene på Haiti og i Pakistan er ganske enkelt at det skjedde et jordskjelv på Haiti og en flom i Pakistan. Jordskjelv er noe som skjer og slår ned hardt med høye dødstall, mens flommen i Pakistan er noe som vokser. Det er ikke så høye dødstall, selv om ødeleggelsene er enorme, sier Hauge.

- Mediebildet og oppmerksomheten blir veldig forskjellig i slike situasjoner. Det betyr for oss at vi ser forskjell i folks giverglede. Da jordskjelvkatastrofen skjedde så vi en umiddelbar reaksjon i givergleden, mens det ikke har skjedd i forbindelse med flommen i Pakistan.

AVHENGER AV GIVERGLEDEN: - Vi er opptatt av å være så effektiv som mulig, og bruker derfor så lite som mulig på reklame. Dessuten er vi bundet av reguleringer som tilsier at vi bare kan bruke 10 prosent av det vi får inn til reklame, sier markedsdirektør Bernt Apeland i Røde Kors.
AVHENGER AV GIVERGLEDEN: - Vi er opptatt av å være så effektiv som mulig, og bruker derfor så lite som mulig på reklame. Dessuten er vi bundet av reguleringer som tilsier at vi bare kan bruke 10 prosent av det vi får inn til reklame, sier markedsdirektør Bernt Apeland i Røde Kors. Vis mer

Men de faste giverne Redd Barna har, har respondert bra, ifølge Hauge.

- Må være sikker på at folk gir - Har dere brukt mindre penger på reklame?

- Ja, det har vi . Reklame koster penger, og vi må være sikker på at folk gir før vi kan bruke penger på det. Men vi vil ha flere annonser i forbindelse det som skjer i Pakistan framover, opplyser Tove Hauge.

Hun forteller at de mer enn noen gang bruker sosiale medier som Facebook og Twitter, og mener de tjener mest på det siden det sjeldent koster mye penger.

Fikk inn fire ganger så mye - Vi bruker eksakt det samme, sier markedssjef Erik Giercksky i Flyktninghjelpen.

- Men vi bruker veldig lite penger på annonser og reklame. Vi hadde like lite trøkk på Haiti, men der fikk vi inn fire ganger så mye, sier Giercksky.

De fikk inn rundt fem millioner kroner til hjelpearbeidet på Haiti, mens de har fått inn mellom 250 000 til 300 000 kroner nå.

- Men vi merker at det er økende interesse bare i dag, i forhold til i går.