Hjertegod mat

Sunn og hjertevennlig mat er ikke kjedelig. Her er noen råd til deg som ønsker å spise sunt - og godt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den såkalte middelhavsdietten - som består av mye frukt, grønnsaker med sterk farge, fisk og fjærkre - er mat hjertet ditt liker.

Det er enkelt å gi kosten en mer hjertevennlig profil. Vanlige norske matvarer er gode nok. Bare du passer deg for det farlige fettet.

  • Bytt til skummet melk, og bruk plantemargarin som «lim» for pålegget.
  • Skjær godt av brødet og bruk lite margarin. Alle slags fiskepålegg er bra. Forbruket av ost kan med fordel reduseres, må du ha det, bruk magre typer. Kjøttpålegg bør være magert. Styr unna spekepølsa, den inneholder mye mettet fett.
  • Majones er laget av umettet olje, og kan spises. Men er du overvektig, tenk deg om to ganger før du spretter tuben. Selv om umettet fett er sunnere, er kaloriene like mange. Det samme gjelder solsikkefrø, pålegg av sesamfrø og peanøttsmør.
  • Litt syltetøy er greit.
  • Havregrøt er et utmerket frokostalternativ fordi havre senker kolesterolet.
  • All fisk er bra, også fiskekaker og fiskepudding. Kjøttet skal være magert, skjær vekk alt synlig fett.
  • Eggeplommer inneholder mye kolesterol. Har du høyt kolesterol, er to egg i uka nok. Husk også at kaker og desserter inneholder mye egg. Innmat som lever og nyrer, samt rogn fra reker og torsk, er også kolesterolbomber.
  • Spis minst fem sorter frukt eller grønnsaker hver dag.
  • Oliven- og rapsolje er fine til matlaging.
  • Skal du ha noe til kaffen, er gjærbakst det beste. Men kransekaker og nøttekaker er også gode alternativer. Husk at filterkaffe er mest hjertevennlig, fordi kaffefettet blir liggende igjen i filteret.
  • Styr unna chips og sjokolade. Men popcorn, nøtter, mandler, sukkertøy eller seigmenn kan spises i moderate mengder.

Kilde: Helsenytt for alle